آمریکا باید ابتدا بیماری حقوق بشری خود را درمان کند

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، حقوق بشر همیشه یکی از ابزارآلات محبوب آمریکا برای مداخله در امور داخلی و سرکوب دیگر کشورها است. هر زمان واشنگتن کشوری را خار در چشم خود دانسته و سرکوب آن را ضروری بداند، صرفاً با صدور گزارشی به نام گزارش حقوق بشر کشورها و به باد انتقاد دریافت وضعیت حقوق بشر دیگر کشورها و ادعای وضعیت روز به روز بدتر شدن حقوق بشر در آنها، می تواند کوشش های خود را در این راستا آغاز کند.

آمریکا باید ابتدا بیماری حقوق بشری خود را درمان کند

ادعاهای آمریکا درباره حقوق بشر دیگر کشورها در واقع پرده ای است که پشت آن، وضعیت شرم آور حقوق بشر خود پنهان است. اما حالا حتی این پرده پنهان ساز نیز از دست واشنگتن خارج شده است. بنابراین، دولتمردان آمریکایی باید چقدر پررو باشند که خود را به عنوان مدافع حقوق بشر معرفی نموده و دیگر کشورها را به باد انتقاد می گیرند!

آمریکا کشوری مهاجرپذیر با اقوام گوناگون است. گرچه آن همواره مدعی همبستگی و برابری است اما تبعیض نژادی و تناقض نژادی ریشه عمیقی در این جامعه کشور پیدا نموده و تبدیل به یکی از دردهای اجتماعی آن شده است. رویداد پایمال شدن حقوق بشر اساسی اقلیت های قومی و نژادی اغلب در آمریکا رخ می دهد و آنها نیز در آن کشور از لحاظ اشتغال، ارتقاء صندلی شغلی، درآمد و آموزش، در کاستی قطعی قرار دارند. در عملیات های پلیس نیز با آنها به روش غیرمنصفانه برخورد می گردد.

به طور مثال؛ در سال های اخیر شاهد رویدادهای مکرر ضرب و شتم و کشتن جوانان از اقلیت های قومی به دست پلیس در آمریکا بوده ایم. چنین رویدادی در سطح جهان به ندرت رخ می دهد اما در آمریکا همچون سریال تکرار می گردد.

باراک اوباما به عنوان نخستین رییس جمهور آفریقایی تبار آمریکا به صراحت گفته است: تبعیض در همه نظام های ما وجود دارد و تاثیرات دیرپایی بر جامعه دارد و جزیی از ژن ما است.

تاسف آور این است که آمریکا به جای اصلاح این ژن تبعض آمیز خود، از آن چشم پوشی نموده و فرصت می دهد تا در نظام کشور گندیده گردد. همزمان با جریان جهانی شدن در سطح جهان، پدیده هایی حیرت آور مانند ادعای رجحان سفیدپوست ها و تحریک نفرت در این کشور روز به روز شدت می گیرد، طوری که گویا آن کشور همان آمریکای دهه های پیش است.

داده های اف بی آی نشان می دهد، آمار جرم های تحریک شده از نفرت در آمریکا در سال 2017 افزایش 17 درصدی داشته و بیشتر این جرم ها متوجه اقلیت های قومی و نژادی از جمله آفریقایی تبارها بوده است. اما در مقابل، نه تنها دولت آمریکا تدابیر بازدارنده لازم در پیش نگرفته، بلکه بعضی دولتمردان آن کشور ادعای تبعیض نژادی و توده گرایی می نمایند.

به طور مثال، دولت آمریکا در مرز خود با مکزیک دیوار کشیده، طرح قرعه کشی برای کارت سبز را لغو نموده و به دستگیری و استرداد مهاجرین غیرقانونی می پردازد. گزارشگران شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه ژوئن سال 2018 در اعلامیه ای مشترک اظهار کردند، اقدام دولت آمریکا در جدا کردن اجباری هزاران کودک مهاجر از والدینشان مغایر معیار حقوق بشر است و نوعی آزار وحشتناک برای بچه ها مهاجر به شمار می آید.

در سطح جهان نیز آمریکا الگوی نقض مقررات است. از سویی، با شعار حقوق بشر برتر از حق حاکمیت، به تحریک درگیری های قومی و نژادی به منظور کسب منافع خود در میان آشوب های ایجاد شده می پردازد و از سوی دیگر، از شورای حقوق بشر سازمان ملل و روند تدوین قرارداد جهانی مهاجرت خارج شده و از تصویب کنوانسیون های سازمان ملل درباره حقوق بشر از جمله کنواسیون بین المللی حقوق مالی، اجتماعی و فرهنگی، کنواسیون حقوق بچه ها و کنوانسیون حقوق بشر افراد معلول خودداری می نماید.

حیرت آورتر این است که دولتمردان آمریکایی ضمن چشم پوشی از یادداشت های سیاه کشورشان در زمینه حقوق بشر، می خواهند حقوق بشر 200 کشور دیگر جهان را مورد نقد قرار دهند. چندی پیش یکی از مقامات بلندپایه آمریکا با شعار آزادی دینی بدون ارایه هیچ مدرک و سند لازم سیاست های چین در قبال مناطق شین جیانگ و تبت و مساله آزادی اعتقادات مذهبی را به باد انتقاد گرفت.

دولتمردان آمریکا برحسب تصورات خود، با حرف های دروغین از حقوق بشر دیگر کشورها انتقاد می نمایند. آنها طوری در این کار زیاده روی نموده اند که این تردید را ایجاد نموده اند که آیا آنها وضعیت واقعی حقوق بشر آمریکا را در این نقدها، به دیگر کشورها انعکاس داده اند؟ در واقع، آمریکا به نوعی، با دروغگویی به خود، سعی می نماید تا دروغ های گذشته خود را ببخشد.

اتفاقاً در روز 4 مرداد، نمایندگان بیش از 50 کشور جهان در دفاتر سازمان ملل در ژنو در نامه ای مشترک به شورای بشر و کمیسیونر ارشد سازمان ملل از موضع چین در مسایل شین جیانگ پشتیبانی نموده و نتایج چین در توسعه حقوق بشر شین جیانگ و مبارزه با تروریسم و از بین بردن افراط گرایی در آن مناطق را مورد ارزیابی مثبت قرار دادند. این بهترین پاسخ جامعه جهانی به اقدام آمریکا در سیاهنمایی چین به شمار می آید.

سیاستمدران آمریکا از سویی از حقوق بشر استفاده ابزاری می نمایند اما از سوی دیگر در مقابل چالش های حقوق بشری در کشور خود چشم و گوش خود را می بندند و همچون فردی کور و کر رفتار می نمایند. آمریکا باید ابتدا، بیماری حقوق بشری خود را درمان کند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34235

به "آمریکا باید ابتدا بیماری حقوق بشری خود را درمان کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا باید ابتدا بیماری حقوق بشری خود را درمان کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید