آموزش طراحی باغچه و باغبانی

به گزارش مجله سرگرمی، آیا تا به حال به داشتن یک باغچه کوچک و کاشت سبزیجات تازه فکر نموده اید؟ هیچ فرقی نمی کند باغچه شما چه اندازه باشد. این امکان وجود دارد که حتی در باغچه های کوچک نیز سبزیجات مورد احتیاج خود را کاشته و از نمونه های تازه آن ها استفاده نمایید. آن چه که در این مطلب از ما به بیان آن می پردازیم، ارائه اطلاعاتی در زمینه آماده سازی باغچه و باغبانی در آن می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آموزش طراحی باغچه و باغبانی

مرحله اول

در ابتدا باید هدف خود از طراحی باغچه را تعیین نمایید. طراحی بعضی از باغچه ها کاربردی بوده و هدف از طراحی آن ها فراوری میوه و سیزیجات می باشد. طراحی بعضی باغچه های دیگر زینتی بوده و هدف از آن ها ایجاد فضایی زیبا و چشم نواز می باشد. اگر هنوز در خصوص نوع طراحی باغچه تصمیم نگرفته اید و دچار تردید هستید، موارد زیر را در نظر گرفته و مورد آنالیز قرار دهید.

  • باغچه سبزیجات شامل فلفل، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کاهو، سیب زمینی، کدو، هویج و دیگر سبزیجات می باشد. انتخاب نوع سبزیجات با توجه به منطقه زندگی شما و امکان رویش آن ها انتخاب می گردد.
  • اگر تمایل به طراحی باغچه زینتی دارید، می توانید از انواع گیاهان زینتی در این زمینه استفاده نمایید. انتخاب گیاهان باید با توجه به شرایط محیطی و سلیقه فردی شما صورت پذیرد.
  • هم چنین این امکان برای شما وجود دارد که باغچه خود را با استفاده از گل ها و سبزیجات طراحی کنید. طراحی باغچه ای با این ویژگی می تواند نه تنها جنبه زیبایی، بلکه جنبه کاربردی نیز داشته باشد.
  • به طور کلی می توان گفت طراحی باغچه هایی که سبزیجات در آن ها کاشته می گردد، نیاز به خاک قوی و نگهداری فراوان دارند.

مرحله دوم

آن چه که در این مرحله باید انجام گیرد، انتخاب نوع گل و گیاهی است که با توجه به شرایط محیطی و رشد آن ها باید انجام گردد. پس از تحقیق در این زمینه یک لیست از این گیاهان تهیه کنید. برای انتخاب گیاهان بهتر است از نمونه هایی که شرایط یکسانی برای پرورش دارند، استفاده نمایید. برای مثال بهتر است از نمونه هایی که به میزان آبیاری و نورخورشید یکسان نیاز دارند، بهره ببرید.

مرحله سوم

اگر هنوز نسبت به ساخت باغچه اقدام ننموده و باغچه از پیش ساخته ای ندارید، انتخاب محل مناسب برای طراحی آن از نکات قابل توجه می باشد. انتخاب مکان باغچه باید به گونه ای باشد که شرایط محیطی مناسب برای پرورش گیاهان را در اختیار شما قرار دهد.

  • توجه داشته باشید که رشد انواع گیاهان در بعضی موارد کاملا به یکدیگر شباهت دارد. برای مثال، گیاهان در شرایطی که خاک از تخلیه آب خوبی برخوردار باشد، رشد بهتری دارند. بنابراین از طراحی باغچه در قسمتی که آب باران در آن جمع می گردد و تخلیه مناسبی ندارد، خودداری نمایید.
  • همان طور که می دانید، گیاهان برای رشد به نور خورشید نیاز دارند. بنابراین در صورتی که تصمیم به کاشت سبزیجات دارید، بهتر است نقطه ای را انتخاب کنید که سایه درخت بر روی آن نیافتد. گل ها نسبت به این شرایط انعطاف پذیری بیش تری دارند و می توانند در سایه نیز رشد خوبی داشته باشند.
  • حتی اگر حیاط و باغچه ای در خانه شما وجود ندارد، می توانید در بالکن خانه خود نیز نسبت به پرورش گیاهان و سبزیجات اقدام نمایید.

مرحله چهارم

در این مرحله نوبت به طراحی باغچه می رسد. برای انجام این کار می توانید نقشه ای از باغچه خود تهیه نموده و قسمت های مختلفی که تمایل به کاشت گیاهان و سبزیجات دارید، تعیین کنید. این نقشه می تواند به شما در انتخاب محل صحیح برای کاشت هرگونه گیاه یاری کند. برای مثال در صورتی که گیاهی برای رشد به سایه نیاز دارد، می توانید محل آن را تعیین کنید. در هنگام کاشت هر گیاه توجه به این نکته که هر کدام از آن ها برای رشد نیاز به فضا دارند نیز نکته مهمی است که باید به یاد داشته باشید.

  • اگر در نظر دارید نسبت به کاشت سبزیجات در باغچه خود اقدام نمایید، توجه داشته باشید که فضای مناسب در بین آن ها برای برداشت سبزیجات در نظر بگیرید.
  • در صورتی که تمایل به کاشت گل و طراحی باغچه زینتی دارید توجه داشته باشید زیبایی آن را در نظر داشته باشید. برای مثال انتخاب رنگ هایی که که در کنار یکدیگر نمایی زیبا و الگوی چشم نوازی ایجاد می نمایند، می توانند در زیبایی هرچه بیش تر باغچه نقش داشته باشند.

مرحله پنجم

در این مرحله نوبت به کاشت بذر مورد نظر می رسد. برای انجام این کار در ابتدا باید وسایل باغبانی مناسب خریداری کنید. خرید بذر گیاهی که قصد کاشت آن را دارید، اولین قدم در این زمینه می باشد. از دیگر مواردی که باید نسبت به خرید آن اقدام نمایید، کود مناسب می باشد. کمپوست از دیگر مواردی است که برای کاشت بذر به آن نیاز دارید. استفاده از این محصول باعث می گردد رطوبت خاک مدت زمان بیش تری باقی بماند. برای طراحی باغچه نیاز به مالچ پاشی سطح خاک برای جلوگیری از رشد علف های هرز و محافظت در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی می باشد. خرید وسایلی مانند بیل و بیلچه نیز از دیگر ملزومات برای کاشت بذر در باغچه است. در صورتی که در نظر دارید نسبت به کاشت بذر سبزیجات اقدام نمایید، بهتر است در اطراف باغچه فنس بکشید.

مرحله ششم

در این مرحله خاک باغچه را برای کاشت بذر آماده کنید. توجه داشته باشید که عمق خاک برای کاشت بذر باید 30.5 سانی متر باشد. کوددهی و استفاده از کمپوست را از قلم نیاندازید. برای ارزیابی مقدار استفاده از کود می توانید از یک متخصص در این زمینه یاری بگیرید. استفاده از این محصول تا اندازه زیادی به خاک باغچه بستگی دارد. برای تست کردن میزان مرغوبیت خاک باغچه می توانید از کیت های مخصوص استفاده نمایید. استفاده از این کیت ها PH خاک و میزان مواد مغذی خاک را تعیین می نماید. توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از کود می تواند به گیاه و بذر آسیب وارد کند.

مرحله هفتم

بعد از آماده سازی بستر خاک، با استفاده از بیلچه، حفره ای در خاک ایجاد نموده و بذر مورد نظر را در آن بکارید. توجه داشته باشید که حفره ایجاد شده از عمق و پهنای مناسبی برخوردار باشد.

مرحله هشتم

با توجه به بذری که برای انجام این کار مورد استفاده قرار می دهید، ممکن است دوباره بعد از کاشت نیز نیاز به استفاده از کود مناسب داشته باشد.

مرحله نهم

بعضی از انواع گیاهان نیاز به استفاده از یک لایه نازک کمپوست دارد. توجه داشته باشید که بعضی از انواع کمپوست ها و مالچ ها برای بعضی از گیاهان مناسب نیست. از این رو قبل از انجام این کار حتما در این زمینه تحقیق و آنالیز لازم را انجام دهید. در صورت نیاز به انجام این کار تنها از یک لایه نازک استفاده نمایید.

مرحله دهم

بعد از انجام این کار نوبت به نگهداری از گیاه و آبیاری منظم آن ها می رسد. میزان آبیاری باید با توجه به نیاز گیاه صورت پذیرد. توجه داشته باشید که آبیاری زیاد گیاهان می تواند تاثیر عکس داشته و رشد گیاه را متوقف نماید. هیچ وقت اجازه ندهید خاک به طور کامل خشک گردد. در صورتی که گیاه جوانه زده است، بهتر است صبح ها نسبت به آبیاری آن ها اقدام نموده و این کار را در هنگام شب انجام ندهید. بعد از چند هفته از کاشت بذر، میزان آبیاری را کاهش دهید و تنها هفته ای دو تا سه بار از آبیاری کلی و عمیق استفاده نمایید.

مرحله یازدهم

توجه داشته باشید هر چند روز یک بار، نسبت به کندن علف های هرز اقدام نمایید.

مرحله دوازدهم

اگر در محل زندگی خود از حیواناتی مانند خرگوش نگهداری می کنید، بهتر است در اطراف باغچه را فنس بکشید. بهتر است فنس از طول خوبی برخوردار باشد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ساختمانچی
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 63029

به "آموزش طراحی باغچه و باغبانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش طراحی باغچه و باغبانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید