اثرات تخریبی برخی داروها روی ریه

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا نوشت: مطالعه اخیر پژوهشگران دانشگاه منچستر(Universities of Manchester) نشان داده است داروهایی که افراد برای درمان بعضی از بیماری ها مصرف می نمایند، اثرات منفی بسیاری بر بافت ریه دارند.

اثرات تخریبی برخی داروها روی ریه

27 دارویی که برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند التهاب مفصل، سرطان و قلب تجویز می شوند و در اکثر مواقع بیماری افراد را نیز درمان می نمایند، می توانند اثرات نامطلوب و خطرناکی بر روی دستگاه تنفس افراد داشته باشند.

این مطالعه توسط پژوهشگران دانشگاه منچستر، دانشگاه لیدز ، دانشگاه شفیلد ، پزشکان مرکز تحقیقات پزشکی NIHR Manchester ، مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی درمانی سلطنتی Trust ، بیمارستان NHS و سازمان اروپایی تحقیقات و درمان سرطان (EORTC) اجرا شده است. پژوهشگران در این مطالعه به آنالیز 6200 بیمار پرداختند.

پژوهشگران این مطالعه در پروژه ای که توسط اتحادیه اروپا و موسسه داروسازی اروپا برای توسعه تکنیک های تصویربرداری برای مدیریت داروهای تحریک بیماری ریه بینابینی(DIILD) در حال اجرا است، دخیل هستند.

بیماری ریه بینابینی یا ILD نامی کلی برای چندین نوع متفاوت از بیماری های ریوی بوده که عموما باعث زخم شدن بافت های ریوی می شوند. اگرچه داروهای تحریک بیماری ریه بینابینی می تواند سبب دشواری در تنفس، التهاب و فیبروز(fibrosis) گردد اما گاهی اوقات خطر و عوارض جدی اینگونه داروها چند سال پس از مصرف دارو آشکار می گردد. سالانه بین 4.1 تا 12.4 میلیون فرد در دنیا به بیماری ریه بینابینی مبتلا می شوند.

پژوهشگران با آنالیز بیماران و انجام آزمایشات دریافتند که میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری های ریوی بیش از 50 درصد است و این درحالی است که 25 درصد از آن به دلیل استفاده از داروی نامناسب و ابتلا به بیماری های تنفسی بوده است. استروئیدها شایع ترین داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری ریه بیابینی بودند، اما هیچ مطالعه ای تاثیر درمانی آنها بر این بیماری را تاکنون تایید نکرده است. جان واترتون(John Waterton)، استاد دانشگاه منچستر گفت: اگرچه درباره این موضوع مطالعات گسترده ای انجام نشده است اما می توان گفت که عوارض جانبی داروها بسیار بربافت ریه تاثیرگذار است.

دکتر نازیا چادوری(Nazia Chaudhuri)، استاد ارشد دانشگاه منچستر و پزشک متخصص بیمارستان Wythenshawe گفت: پزشکان باید در مورد مسمومیت های ریوی و عوارض جدی برخی از داروها آگاهی داشته باشند. با مصرف داروهای جدیدتر که در بازار عرضه می گردد، این مشکل باز هم افزایش خواهد یافت اما ما با یاری دیگر پژوهشگران در حال کوشش برای یافتن روشی نوین برای درمان و تشخیص این بیماری هستیم.

این مطالعه در مجله Clinical Medicine منتشر شد.

5656

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 5719

به "اثرات تخریبی برخی داروها روی ریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات تخریبی برخی داروها روی ریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید