احمدوند: روش های کی روش را در تنیس پیاده می کنم

به گزارش مجله سرگرمی، وصال روحانی - رفتن سعید احمدوند به فرودگاه برای بدرقه کارلوس کی روش سبب شد تماسی با سرمربی تیم ملی تنیس ایران بگیریم و درباره انگیزه های این کار البته ارزشمند از وی پرس وجو کنیم. احمدوند که 43 ساله و بچه خوزستان است و در ایام بازیگری یک تنیسور چپ دست پیروز و بیش از 10 سال در Top Ten ایران بود (ولی به رغم یک دهه عضویت در تیم ملی فقط یک بار در جام دیویس و در دیدارهای ملی مورد استفاده نهاده شد) در پست سرمربیگری تیم ملی تنیس خالق یک روال تازه از مدیریت بوده که به گونه های نهان و آشکار الگوبرداری شده از روش های مدیریت تیم ملی فوتبال ایران توسط کی روش طی زمامداری 7 سال و 10 ماهه این مربی 65 ساله پرتغالی بوده است. حرف های ما با احمدوند که البته به جدید ترین بحث های مرتبط با تیم ملی تنیس هم کشیده شد، ابتدا با تمرکز بر ماجرای دیدار او با کی روش در فرودگاه تهران شروع شد. جایی که او، جواد نکونام و آرین قاسمی تنها بدرقه کنندگان مربی نام آشنا و 65 ساله موزامبیکی الاصل در سرانجام حضور طولانی و خبرساز او در کشورمان بودند.

احمدوند: روش های کی روش را در تنیس پیاده می کنم

سعید خان، چه شد که به فرودگاه رفتی؟ بسیار ساده و مبرهن است، رفتم کی روش را بدرقه کنم زیرا او مرد بزرگی است و خدمات شایانی به فوتبال ایران نموده است.

ولی او مخالفان زیادی هم داشت.

درست است ولی اکثر مردم دوستش داشتند و خدماتش را هم نمی توان انکار کرد. بحث کی روش و ورزش ما فقط راهنمایی تیم ملی ایران نبود و او به واقع چیزی به نام پروژه تیم ملی کشور مان را رهبری می کرد. او یک پکیج را به نام فوتبال ایران شکل داد و آن را به سوی تعالی رهنمون کرد.

آیا منظورت مجموعه پک و ایفمارک و این جور چیزها است؟ بله همین چیزها و مسائل دیگر، کی روش ساختار سست تیم ملی را محکم کرد. او کارهای تیم ملی را که به طور احساسی و قطعی انجام می شد، در یک قالب منظم و طولانی مدت قرار داد و به آن آهنگ و منطق داد. خود من با نهایت افتخار و سرور از روش های او الگو برداری نموده و در حال پیاده کردن دکترین او در سطح بالای تنیس ایران و در ساختار تیم ملی هستم.

آیا اندوخته ها و ابزارتان در این راه کامل است؟ به هر حال من تألیفاتی در زمینه تنیس دارم و دایما در حال مطالعه و به روز شدن هستم و چند کتاب مهم و مرجع تنیس را برای نسل های جوان تر ترجمه نموده ام.

کی روش چه کرد که حالا بتواند الگوی تمامی مربیان تیم های ملی در همه رشته ها شود؟ کی روش اضافه بر کلاس و اعتبار بخشیدن به تیم ملی فوتبال و کسب نتایجی بسیار آبرومندانه، کارهای این تیم را نظام مند کرد و آن را به حد و حدود تیم های معتبر جهان رساند. بالاترین دستاورد او متحول کردن تیم ملی فوتبال در ایامی بود که مسابقه ها سخت و سخت تر می شد و رقبای ما با شدت و توانی بیشتر از ما فاصله می گرفتند.

آیا می توان از بعضی برخوردهای نه چندان پسندیده کی روش با سایرین گذشت؟ کمتر آدمی را می یابیم که همه چیزش خوب باشد و کی روش هم مستثنی از این قاعده نبود اما فکر می کنم می توان و باید از وجوه مثبت کار او و عملیات سازماندهی شده اش در راه اعتلای تیم ملی فوتبال، الگویی برای سایر ورزش ها ساخت و متد های کاری او را به گونه ای در دیگر رشته ها هم به اجرا در آورد و بازیکن سالاری را برچید و نظم سازمانی و تشکیلاتی را جانشین آن ساخت.

در فرودگاه به کی روش چه گفتی؟ از او به خاطر خدماتش تشکر کردم و گفتم مدیونش هستیم زیرا به ما اعتبار جهانی داد.

آیا به خاطر رفتن از ایران ناراحت بود؟ لبخند می زد و چیزی را بروز نمی داد اما تعیین بود که از ترک ایران غمگین است. یک مچ بند به رنگ پرچم سه رنگ ایران به دستش بسته بود و به صراحت می گفت اینجا را وطن دوم خود می دانم و ایرانی ها را دوست می دارم.

کی روش چقدر از تنیس سررشته دارد و آیا شما را از قبل می شناخت؟ شناخت او از تنیس در سطح بالایی است و من را هم تا حدی می شناخت و این دیدار و لو بسیار دیر هنگام این آشنایی را بیشتر کرد و به امید خدا در آینده بیش از این هم بسط می یابد.

کدام آینده؟ مگر کی روش به ایران بر می شود؟ نه، ولی خدا بزرگ است و جهان با همه عظمتش گاهی یک مکان کوچک جلوه می نماید و آدم ها را دوباره در جهت یکدیگر قرار می دهد.

چرا در تمامی این سال ها به دیدار کی روش نرفته بودید؟ بارها سعی کردم و قرار گذاشتم. آرین قاسمی (مترجم کی روش) گواه این قضیه است. چند بار به قاسمی گفته بودم دست کی روش را بگیر و به استادیوم انقلاب یا استقلال بیاور تا یکی دو ست با هم تنیس بازی کنیم.

چطور شد بازی نکردید؟

کی روش می گفت از ناحیه زانو و مچ پا رنجور است و این عوارض اجازه تنیس بازی کردن را به وی نمی دهد.

پس وعده تنیس تان هرگز تحقق نمی یابد. اتفاقاً کی روش در فرودگاه گفت حاضر است با من بازی کند و خواست برای این کار به لیسبون بروم.

چه دیدار جالبی خواهد شد. نه آقا، این یکی هم شکل نمی گیرد زیرا کی روش راهی کلمبیا است و در لیسبون نمی ماند و این را در همان فرودگاه نیز به او گفتم و از وی خواستم مرا سر کار نگذارد!

مهم ترین ویژگی کی روش جدا از مسائل فنی و دستاوردهای تاکتیکی اش چه بود؟ او روی مسائل روحی روانی خیلی خوب کار می کرد و به مردان فوتبال ما روحیه و خودباوری محسوسی بخشیده بود. او یک حرفه ای تمام عیار است و استانداردهای کار ما را بالا برد و بسیاری از اختلافاتش با این و آن محصول این نکته بود که نمی توانست تنزل درجات فوتبال را در مواجهه با کاستی ها و کم توجهی ها بپذیرد. من به نوبه خودم و البته به نمایندگی از تمام مربیان تیم های ایران از او تشکر کردم.

آینده کی روش را چطور می بینید؟ او فقط یک مربی نیست و یک تئوریسین و صاحب طرح و اندیشه و قوه لازم برای تقویت هر یک از تشکیلات ورزشی است و اگر می دیدید که با این و آن برخوردهایی داشت از سر اجبار و با هدف رسیدن به بالاترین سطح بهره دهی بود. خودش راه می افتاد و به این سو و آن سوی جهان می رفت تا زمین چمن تیم ملی و هتل هایش را جور کند تا ملی پوشان در بهترین شرایط ممکن برای تورنمنت های مهم آماده شوند. چنین آدمی بدون تیم نمی ماند و حتی اگر کلمبیا او را نمی خواست قطعاً سر از یک تیم معتبر دیگر در می آورد.

مشابه او را در سایر ورزش های ما هم دیده اید؟ بله خولیو ولاسکو در والیبال جانشین ناپذیر نشان داد و او نیز مثل یک استراتژیست این ورزش را به بالاترین درجات ممکن رساند. در جودو هم چند سال پیش یک مربی خوب ایتالیایی به نام جووانی آمده بود و خوب هم کار می کرد اما باعث رفتنش شدند و بعد از آن جودو در ورطه بزرگ ناکامی ها افتاد. البته ما مربیان وطنی بزرگی هم داشته ایم که کی روش وار و به شیوه ولاسکو ورزش های خود را متحول کردند و رسول خادم در کشتی آزاد و محمد بنا در کشتی فرنگی از این دست بوده اند.

آقای احمدوند، از تیم ملی تنیس هم بگویید؟

ما همچنان در حال اجرا تمرین و تدارک برای مسابقات گروه سوم آسیا در چارچوب جام دیویس 2019 هستیم اما بعضی جزییات مسابقات عوض شده که روند آن به زودی توسط فدراسیون بین المللی تنیس اعلام می شود. به نظر می رسد مسابقات ما را که به شیوه ای منطقه ای درآورده اند یا اردیبهشت ماه 1398 در قطر بگذارند یا شهریورماه در تهران که طبعاً مکان انجام آن سهم مهمی در ثبت نتایج ما و ابقا در گروه سوم یا صعود به گروه دوم دارد. این نکات و همه مسائل مربوط به شکل جدید برگزاری جام دیویس بعدی به زودی تعیین و اعلام می شود.

تمرینات تیم ملی چگونه است؟ چهار بازیکن جوان ما متشکل از امیرحسین بادی، بهروز کارگران، آرش سوری و کیارش سوری هر روز دو جلسه و هر جلسه 2 تا 2 ساعت و نیم تمرین و برای جام دیویس کسب آمادگی می نمایند. البته اگر آنها به سطح لازم نرسند طبعاً ما شاهین خالدان و محمدرضا نداف باتجربه تر را نیز ضمیمه ترکیب تیم ملی می کنیم و خیال مان از این بابت آسوده است.

-تعیین است که هدف عمده و قسمت اصلی برنامه های تان جوانگرایی است. همینطور است ولی جوانگرایی برخلاف آنچه بعضی می گویند آوردن وسیع و پرتعداد جوان ترها به ترکیب تیم ملی نیست بلکه فراهم آوردن شرایط رشد هر چه بیشتر جوان ها و هموار کردن جهت پیشرفت شان در سطح کشور است که طبعاً به خودنمایی آنها در تمامی سطوح می انجامد.

فعالیت های تیم ملی تنیس و مسابقات داخلی و بین المللی پیش رو برای ملی پوشان تا جام دیویس از چه قرار خواهد بود؟ فعلاً جام حذفی تنیس ایران را در جزیره کیش پیش رو داریم و بعداً بچه های تیم ملی به دو سه تورنمنت متوالی فیوچرز می روند و عمده فعالیت های بعدی ما آنطرف سال (1398) خواهد بود که فشار کسب آمادگی روی ملی پوشان را بیشتر خواهیم کرد. در هر حال من روند کار و نحوه پیشرفت همه مدعیان تیم ملی را زیر نظر دارم تا هچ حقی ناحق نشود و مثلاً حسام یزدی را نام می برم که او نیز اخیراً پیشرفت چشمگیری نموده و در جهت ورود به تیم ملی واقع شده است.

آیا قبول دارید رفت و آمدهای مکرر ما بین گروه های دوم و سوم آسیا واقعاً ملال آور شده است؟ کاری نمی توان کرد و سقف توان ما تا زمانی که جوان ترها بیش از این اوج نگیرند همین است که می بینید. ما در جام دیویس 2018 نیز مغلوب امثال تایوان و هنگ کنگ و آن هم در خاک این حریفان بالنسبه پرتوان شدیم و این اصلاً نتیجه ای آبرو بر باد ده نبود.

به عنوان مرد اول اجرایی تیم ملی تنیس و کسی که راهنمایی تمامی رده های سنی را در سطح ملی برعهده داشته ، راجع به حرف های اخیر بهداد سلیمی درباره بیش از حد بودن پاداش فوتبالیست ها چه می گویی؟ به آقای سلیمی بگویید فوتبال به درست یا غلط جایگاهی بالاتر از همه ورزش ها در سطح جهان و در اکثر قریب به اتفاق کشورها دارد و بدیهی است که بهره های پرداختن به آن نیز بیشتر باشد. فوتبال به واقع یک پدیده اجتماعی است و به جای کوشش برای پایین آوردن آن بکوشیم سایر ورزش ها را قدری بیشتر پول زا کنیم. درآمدهای جاری در فوتبال تابع فرآیندهای متفاوتی است و نمی توان توقع داشت سایر ورزش ها با آن هماوردی نمایند. تازه ما در سایر رشته های خود نیز کم نداریم آدم هایی که ثروت های بزرگی را بابت کوشش ها و مقام های کسب نموده خود اندوخته اند، مثل فلان کشتی گیر که ثروتش چند ده میلیاردی شده است.

و به عنوان آخرین سوال از آرزوی بزرگ زندگی ات بگو. این آرزو غیر ورزشی و خواسته من به واقع باقی ماندن سایه ارزشمند پدر و مادر عزیزم بالای سرم و بهره گیری هر چه بیشتر از وجودشان است و هر چه دارم از آنها است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11955

به "احمدوند: روش های کی روش را در تنیس پیاده می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احمدوند: روش های کی روش را در تنیس پیاده می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید