اقدام عجیب سفارت آمریکا در زیمبابوه پس از مرگ موگابه

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا نوشت: سفارت آمریکا در زیمبابوه در اقدامی عجیب در حالی که در ابتدا در توییتر در پستی برای ابراز تسلیت درگذشت رابرت موگابه از سوابق او تحسین کرده بود این توییت را حذف کرده و کمی پس از آن وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به درگذشت موگابه بیانیه ای صادر کرده و در آن او را متهم به ارتکاب سواستفاده حقوق بشری و سوءمدیریت کشورش در زمان ریاست جمهوری اش کرد.

اقدام عجیب سفارت آمریکا در زیمبابوه پس از مرگ موگابه

به نوشته پایگاه هیل، سفارت آمریکا در زیمبابوه ابتدا روز جمعه یک توییت به مناسبت درگذشت رابرت موگابه، رییس جمهور و نخست وزیر سابق زیمبابوه منتشر کرده و در این توییت ضمن ابراز تسلیت درگذشت وی، از سوابق او تحسین کرده بود.

این سفارتخانه در ادامه طی اقدامی عجیب این توییت را حذف کرد. در متن این توییت حذف شده، نوشته شده بود: آمریکا مراتب تسلیت خود را به خانواده موگابه و مردم زیمباوه همچنان که آنها عزادار درگذشت رابرت موگابه رییس جمهور سابق شان هستند ابراز می کند. ما نیز مثل دیگر کشورهای جهان میراث او در کسب استقلال زیمبابوه را ارج می نهیم.

با این حال انتشار این توییت بلافاصله با واکنش های منفی نیز از سوی برخی سیاستمداران آمریکایی روبه رو شد.از جمله برندن بویل، یک نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از این توییت انتقاد کرد.

رابرت موگابه یکی از چهره های محوری جنبش کسب استقلال زیمباوه از استعمار انگلیس بود هرچند که بعدا در طی دوران 37 ساله حضورش در قدرت در این کشور متهم به نقض حقوق بشر شد.

سازمان ملل در سال 2003 موگابه را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرده بود و او در سال 2017 نهایتا با کودتای بدون خشونت ارتش این کشور از قدرت کنار گذاشته شد.

وزارت خارجه آمریکا بعد از حذف این توییت از حساب این سفارتخانه، یک بیانیه منتشر و تلاش کرد تا میراث موگابه را به نحو دیگری جلوه دهد.

در این بیانیه وزارت خارجه آمریکا عنوان شد: ما مراتب تسلیت خود را به کسانی که عزادار ضایعه درگذشت رابرت موگابه رییس جمهور سابق زیمبابوه هستند ابراز می کنیم. رابرت موگابه به آزاد کردن زیمباوه کمک کرد، اما نقض حقوق بشر توسط او و سوء مدیریت اقتصادی فاحش او باعث فقیر شدن میلیون ها نفر و خیانت به امیدهای مردم کشورش شد. ما به حمایت از آرمان های مردم زیمبابوه برای یک آینده بهتر و پیروز تر ادامه خواهیم داد.

وزارت خارجه آمریکا به درخواست پایگاه هیل برای اظهارنظر درباره توییت مذکور پاسخ نداد.

در عین حال در توییتر یک معاون وزیر خارجه آمریکا نوشته شد: ما امروز از مرگ رابرت موگابه مطلع شدیم هرچند که او زیمبابوه را در جهت استقلال رهبری کرد میراث او با نقض حقوق بشر و اداره ضعیف کشور خدشه دار شد. ما در کنار مردم زیمباوه که امید به آزادی و پیروزیت بیشتر کشورشان تحت رهبری دولتی پاسخگو به شهروندانش دارند می ایستیم.

310311

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43277

به "اقدام عجیب سفارت آمریکا در زیمبابوه پس از مرگ موگابه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام عجیب سفارت آمریکا در زیمبابوه پس از مرگ موگابه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید