بسته محرک اقتصادی منطقه یورو تصویب شد

به گزارش مجله سرگرمی، بانک مرکزی اروپا در جریان نشست روز پنج شنبه اعضاء هیات مدیره این بانک در فرانکفورت آلمان، بسته محرک مالی را با هدف ممانعت از حاکم شدن رکود مالی در منطقه یورو تصویب کرد.

بسته محرک اقتصادی منطقه یورو تصویب شد

مطابق این مصوبه، بانک مرکزی اروپا متعهد شده تا زمانی که احتیاج باشد به خرید اوراق قرضه و دارایی های مالی کشورهای منطقه یورو ادامه دهد. بانک مرکزی اروپا هچنین کاهش نرخ بهره به زیر صفر درصد را نیز تصویب کرد.

بدین ترتیب نرخ بهره بانکی با یک دهم واحد کاهش به رقم بی سابقه منفی نیم درصد می رسد و از ابتدای نوامبر خرید 20 میلیارد یورو اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا شروع خواهد شد.

ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در جریان نشست مطبوعاتی روز پنج شنبه که با هدف اعلام نتایج نشست هیات مدیره این بانک برگزار گردید، گفت که این بسته محرک مالی در عمل موجب کاهش هزینه وام دهی در 19 کشور عضو منطقه یورو می گردد و با کاهش نرخ برابری یورو به 1.1 دلار باعث تحریک نرخ تورم و افزایش رونق مالی خواهد شد.

بانک مرکزی اروپا امیدوار است تا با اجرای این بسته مالی تبعات جنگ تجاری چین و آمریکا و نیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به حداقل ممکن برساند.

این اقدام عملی بانک مرکزی اروپا فشار را بر بانک های مرکزی اقتصادهای برتر دنیا به ویژه آمریکا و ژاپن که با مساله کاهش رشد مالی روبرو شده اند، افزایش خواهد داد و انتظارها از آنها را برای بروز واکنش سریع نسبت به شرایط مالی بالا می برد.

به طوری که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی از سرعت عمل بانک مرکزی اروپا در کاهش نرخ بهره تمجید کرد.

البته او بانک مرکزی اروپا را به تضعیف تعمدی یورو در برابر دلار با هدف ضربه زدن به صادرات آمریکا متهم کرد. ترامپ در ادامه این توئیت خود، بانک مرکزی آمریکا را به نهادی منفعل تشبیه کرد که تنها به کسب نرخ سود به وسیله اعطای وام عادت نموده است.

با این وجود کارشناسان مالی منتقد بانک مرکزی اروپا فارغ از محافظه کاری و برای بهبود اوضاع مالی منطقه یورو باید نرخ سود بانکی را تا 2 دهم واحد کاهش می داد و تا انتها سال 2020 میلادی هم باید یک دهم واحد دیگر آن را تنزل دهد. همچنین آنها معتقدند که بانک مرکزی اروپا حداقل باید 30 میلیارد دلار از اوراق قرضه دولت ها را تا پیش از ماه اکتبر خریداری کند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43992

به "بسته محرک اقتصادی منطقه یورو تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته محرک اقتصادی منطقه یورو تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید