فراوری مثل شیر های آفریقایی پارک ارم متوقف شد، فیل ها در رژیم غذایی هستند

به گزارش مجله سرگرمی، به بهانه اضافه شدن ماوی به جمع حیوانات باغ وحش ارم؛ میزان گفت و گویی را با مدیر این مجموعه ترتیب داده و سوالاتی که در خصوص این مجموعه و حیوانات حاضر در این باغ مطرح می گردد را با او در میان گذاشت.

فراوری مثل شیر های آفریقایی پارک ارم متوقف شد، فیل ها در رژیم غذایی هستند

باغ وحش ارم خیلی از مردم تهران و شاید حتی ایران با این باغ وحش خاطره دارند؛ باغ وحشی که شاید زمانی تنها مکان تفریحی مردم پایتخت بود؛ روز گذشته یک قلاده پلنگ ماده ایرانی به نام ماوی که 10 ماه سن دارد از روستای ماوی از توابع شهرستان میانه، به باغ وحش ارم منتقل شد.

خبرنگار ما به بهانه اضافه شدن این پلنگ به جمع حیوانات باغ وحش ارم؛ گفت و گویی را با مدیر این مجموعه ترتیب داده و سوالاتی که در مورد این مجموعه و حیوانات حاضر در این باغ مطرح می گردد را با او در میان گذاشت.

امیر الهامی مدیر باغ وحش ارم تهران، با اشاره به ورود اولین پلنگ ماده ایرانی به باغ وحش ارم گفت: هفته گذشته با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست همراه با پلنگ ماده ایرانی تعدادی از گونه های جانوری بومی کشور از جمله یک پرنده بالابان و 7 قطعه پرنده هوبره به باغ وحش ارم اهدا شده است.

وی با بیان اینکه پلنگ ماده ایرانی به نام ماوی از یکی از روستا های شهرستان میانه از متخلف گرفته شده و حدود 7 ماه در پارک پردیسان نگهداری شده است، اضافه نمود: پلنگ ماده ایرانی در دوره قرنطیه به سر می برد تا به محیط و غذا عادت کند پس از آن در محوطه باز در حدود 400 متر به صورت تک تا زمانی که بالغ گردد نگهداری خواهد شد.

الهامی با تاکید بر اینکه پرنده های هوبره بومی مناطق مرکزی ایران در حوالی یزد هستند، اضافه نمود: 4 قطعه از این هوبره ها ماده و 3 تای دیگر نر است و اکنون در فضای جدیدالحداث در معرض دید بازدیدنمایندگان قرار دارند.

مدیر باغ وحش ارم در پاسخ به این سوال که پزشک مستقر در باغ وحش داریم، گفت: بله دامپزشک و کادر درمانی خوبی در باغ وحش حاضر هستند و آنالیز شرایط حیوانات به صورت مستمر در جریان است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه تغذیه حیوانات به چه شکل انجام می گردد، اضافه نمود: برای حیوانات گوشتخوار حدودا هفته ای 500 کیلو گوشت تازه گوساله و در حدود 260 کیلو مرغ خریداری می گردد.

مدیر باغ وحش ارم با بیان اینکه گوشت گوساله و مرغی که خریداری می گردد تازه بوده و تاییده سازمان دامپزشکی را دارد، توضیح داد: پس از انتقال گوشت های خریداری شده قبل از انتقال به سردخانه باغ وحش تاییده پزشک دامپزشک اخذ می گردد.

وی با تاکید بر اینکه گوشت تهیه شده برای حیوانات گوشتخوار باغ وحش با گوشت هایی که در قصابی ها به فروش می رسد تفاوتی ندارد، گفت: سلامت گوشت های خریداری شده از چند منبع تایید می گردد از این رو موضوعی سلامت حیوانات را تهدید نمی کند.

الهامی در مورد واکسینه کردن حیوانات، گفت: واکسیناسیون حیوانات به صورت دوره ای انجام می گردد و بر اساس دستورالعمل هایی که هر گروه از حیوانات دارند دامپزشک باغ وحش اقدامات خاص را از بدو تولد برای بعضی از گونه ها انجام می دهد.

وی با بیان اینکه مراقبت های مستمر از حیوانات انجام می گردد، اضافه نمود: هر قفسی مراقب مخصوص خود را دارد، مراقبین ضمن نظافت صندلی و غذا دادن به حیوانات رفتار های آن ها را زیر نظر گرفته و چنانچه مورد مشکوکی دیده گردد به مسئول قسمت که متخصص این موضوع است گزارش می دهند تا در نهایت دامپزشک مجموعه به موضوع ورود کند.

مدیر باغ وحش ارم با تاکید بر اینکه اگر درآنالیز شرایط حیوانات مورد مشکوکی دیده گردد برای آن دارو تجویز می گردد، توضیح داد: اگر لازم باشد حیوان بیهوش شده و از نزدیک معاینات انجام می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور مراقبین در قفس حیوانات خطر ندارد، گفت: حیوان با مسئول نظارت و نگهداری خود آشنا بوده و به عبارتی به او عادت نموده از این رو نگرانی از این حیث وجود ندارد هر چند که مراقبت های لازم انجام می گردد.

الهامی در پاسخ به این سوال که آیا زمینه اهدا حیوانات خانگی به باغ وحش ارم فراهم است یا خیر، اضافه نمود: باغ وحش ارم کلینیک نگهداری حیوانات ندارد و این مجموعه نیز هر حیوانی را قبول نمی کند.

وی ادامه داد: مردم می توانند حیوانات خانگی خود اعم از خرگوش را به پارک پردیسان تحویل بدهند البته که بعضی حیوانات وحشی را نیز نگهداری می نمایند که این مصداق تخلف است.

الهامی با تاکید بر اینکه هر باغ وحشی ظرفیت خاص خود را دارد، گفت: نگهداری حیوانات باید طبق ضوابط و مقرارت باشد و هر متراژی برای یک حیوان در نظر گرفته شد از این رو نمی توانیم نسبت به تحویل حیوانات اهدایی مردم اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی حیوانات لطمه جانی به مردم وارد شده است، توضیح داد: خیر حادثه ای در چند سال اخیر نداشته ایم البته که قفس ها بسیار ایمن هستند.

الهامی گفت: علت تاکید باغ وحش نسبت ندادن مواد غذایی به حیوانات از سوی مردم برهم نخوردن جیره غذایی حیوانات است، زیرا هر حیوانی جیره غذایی خاص خود را داشته و اگر کسی به آن ها غذا بدهد جیره غذایی آن ها بهم ریخته و حیوان دچار چاقی می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حیوانی که دچار چاقی شده باشد در مجموعه داشته اید، اضافه نمود: بله به طور مثال فیل نر از آن دسته حیواناتی بوده که بیشتر غذا خورده و چاق شده بود.

مدیر باغ وحش ارم با بیان اینکه فیل نر اکنون در حدود 4 تن و فیل ماده در حدود 3 تن است، ادامه داد: برای بهبود شرایط فیل نر رژیم غذایی ارایه شد تا با متعادل کردن تغذیه وزنش کاهش یابد.

الهامی در پاسخ به این سوال که چرا نصب حفاظ الکتریکی در بعضی از محوطه های باغ وحش اجرا شده، گفت: برق این حفاظ ها بسیار ضعیف بوده و برای نزدیک نشدن حیوانات به مردم تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تمام حیوانات باغ وحش زایا بوده و همه بچه دار شده اند، اضافه نمود: البته که ببر ها بچه دار نشدن، زیرا تک هستند و تا زمانی که از نژاد مشابه آن ها وجود نداشته باشد فراوری مثلی هم رخ نمی دهد، زیرا در باغ وحش دو رگه گیری و جفت گیری از نژاد های مختلف صورت نمی گیرد.

مدیر باغ وحش ارم در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز جلوی جفت گیری یا فراوری مثل حیوانی در باغ وحش ارم گرفته شده یا خیر، گفت: بله جلوی فراوری مثل نیز بعضی مواقع در بعضی از گونه های حیوانی گرفته می گردد و این در همه جای جهان مرسوم است و در باغ وحش ارم نیز وقتی تکثیر یک گونه برای ما مشکل ساز گردد و جای مناسب نباشد با ایمپلنت گذاری جلوی فراوری مثل گرفته می گردد که این موضوع در مورد شیر های آفریقایی اجرا شده است.

منبع: میزان

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 65440

به "فراوری مثل شیر های آفریقایی پارک ارم متوقف شد، فیل ها در رژیم غذایی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری مثل شیر های آفریقایی پارک ارم متوقف شد، فیل ها در رژیم غذایی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید