خسارت سالانه 14 میلیونی آلودگی هوا به هر خانواده ایرانی

امروز 31 شهریور روز جهانی بدون خودرو است. به همین مناسبت دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست با اشاره به این که ایران به لحاظ سرانه خودرو به نسبت جمعیت، در رتبه هفتاد و یکم جهان قرار گرفته است، قیمت بالای خودرو و قیمت پایین سوخت را عامل مهم در افزایش ترافیک و آلودگی هوا دانست.

خسارت سالانه 14 میلیونی آلودگی هوا به هر خانواده ایرانی

به گزارش ایسنا، بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی با تاکید بر این که کاهش استفاده از خودرو بهترین راه چاره برای دستیابی به آسمان پاک و آبی است، می گوید: با این که استانداردهای آلایندگی در دنیا نسبت به 20 سال گذشته بسیار سختگیرانه تر شده است اما باز هم مردم به عدم استفاده از خودرو تشویق می شوند. علت آن هم معین است، وقتی خودرو استفاده نگردد آلایندگی هم ندارد، بنابر این باید فرهنگ استفاده از خودرو ترویج یابد. یک مفهوم باید در جامعه جا بیفتد که خودرو داشتن به معنی استفاده روزمره از آن نیست. مگر وقتی شما یک کالا می خرید هر روز از آن استفاده می کنید؟ این فرهنگ خود به خود نیز در مردم ایجاد نمی گردد، بلکه باید سیاست گذاری های لازم اعمال گردد.

  • خودروی گران و سوخت ارزان؛ عامل مهم ترافیک و آلودگی در تهران

این کارشناس حوزه آلودگی هوا با اشاره به ضرورت اصلاح بعضی سیاست های کلان کشور در حوزه انرژی، تصریح می نماید که در همه جای دنیا خودرو ارزان است اما استفاده از آن گران. چون عواملی مانند قیمت سوخت، عوارض، اقتصادیات و ... باعث شده تا مردم تا حد امکان از استفاده از خودرو شخصی پرهیز نمایند، اما متاسفانه در ایران دقیقاً برعکس است. خودرو بسیار گران و استفاده از آن خیلی ارزان است و در نتیجه در این شرایط صاحب خودرو دوست دارد هرروز از خودرویی که با صرف هزینه زیاد خریده است؛ استفاده کند. همین موضوع باعث شده امروزه معضل ترافیک و آلودگی هوا در شهرهایمان ایجاد گردد. بعضی می گویند تهران ظرفیت این همه خودرو را ندارد، اما این گونه نیست، صحیح تر بگوییم: تهران ظرفیت استفاده روزمره از این همه خودرو را ندارد.

به گفته اشجعی ایران به لحاظ سرانه خودرو به نسبت جمعیت، در رتبه هفتاد و یکم دنیا واقع شده است. در تهران نیز حدود چهار خودرو به ازای 10 نفر وجود دارد، در حالی که این عدد برای شهرهایی مثل توکیو، لس آنجلس، وین و ... دو برابر است. آیا این شهرها هم مثل تهران مشکل ترافیک و آلودگی هوا دارند؟ خیر. البته قطعا ساختار شهری نیز در وضعیت کیفیت هوای شهرها موثر است اما مهم تر از آن فرهنگ استفاده از خودروست که تاکنون برای اصلاح آن در ایران اقدام جدی صورت نگرفته است.

  • خسارت 14 میلیونی آلودگی هوا به هر خانواده ایرانی

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی در ادامه با اشاره به خسارت اقتصادی ناشی از آلودگی هوا می گوید: بنا به گزارش بانک دنیای، آلودگی هوا سالانه 2.6 میلیارد دلار به تهرانی ها خسارت وارد می نماید. سرانه این عدد، حدود 300 دلار برای هر نفر در سال است. به عبارت ساده تر؛ به یک خانواده تهرانی چهار نفره سالی 1200 دلار معادل حدود 14 میلیون تومان ضرر ناشی از آلودگی هوا وارد می گردد. این خانواده اگر از ناوگان عمومی استفاده و از کاتالیست خودرو خود مراقبت کند، هزینه کم تری خواهد پرداخت. پس بهتر است سهم خود را در کاهش آلودگی هوا ایفا کنیم تا متوجه ضرر ناشی از آلودگی هوا نشویم.

وی تاکید دارد که بیشتر شهرهای کشور به ویژه تهران با کمبود ناوگان عمومی روبرو هستند، بنابر این در کنار فرهنگسازی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی، نباید از زیرساخت ها غفلت کنیم. ناوگان عمومی حمل و نقل جوابگوی مراجعان فعلی نیست، چه برسد که راکبان خودروهای شخصی هم به ناوگان عمومی روی آورند، بنابر این این هم نیازمند توجه گسترده و سرمایه گذاری است.

این کارشناس مکانیک در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت خودروهای ایران به لحاظ استانداردهای آلایندگی با بیان این که در خصوص آلایندگی خودروهای داخلی نمی توان با قاطعیت نظر داد، می گوید: آلایندگی فقط به تکنولوژی خودرو بستگی ندارد و عوامل متعددی درگیرند. کیفیت سوخت، شرایط محلی، ارتفاع از سطح دریا، الگوی رانندگی، وضعیت توپوگرافیک شهر و ... بر آلایندگی یک خودرو موثرند و ممکن است در مردودی یا قبولی خودرو در آزمون ها تاثیرگذار باشند. موردی داشتیم که در آزمون ها، خودروی یورو 6 ساخته تویوتا در آزمون یورو 4 مردود شد، اما پراید یورو 5 قبول شد.

اشجعی با اشاره به این که از 85 استاندارد مربوط به خودروها مسئولیت نظارت بر یک استاندارد که آلایندگی خودرو است؛ برعهده سازمان حفاظت محیط زیست واقع شده است، این طور ادامه می دهد که سازمان به طور دائم نسبت به پایش آلایندگی خودروهای فراوریی به وسیله انجام آزمون های مختلف اقدام می نماید که خوشبختانه طی یک سال اخیر این نظارت ها بسیار دقیق تر و شفاف تر شده است، اما باید به یک نکته توجه کنیم که هرچقدر نظارت بر فراوریات را افزایش دهیم؛ در نهایت خودروساز است که باید با وجدان کار خود را انجام دهد و به سمت تقلب نرود.

وی تصریح می نماید که بر اساس فرمول نمونه برداری که در استاندارد وجود دارد، طی فرآیند نمونه برداری، پنج درصد ممکن است وجود اشکال در خط فراوری علنی گردد و 95 درصد محتمل است محصول معیوب، در فرآیند نظارتی معین نگردد، پس نمی توان تضمین 100 درصدی از عدم وجود عیب و نقص در محصولات فراوریی داد و بخاطر همین است که می گویم در نهایت خودروساز است که باید وجدان کاری داشته باشد. با این حال سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه خود را در زمینه نظارت بر آلایندگی خودروهای فراوریی دائما انجام می دهد و اگر محصولی آلایندگی بالایی داشت اصلاً اجازه فراوری به آن داده نمی گردد.

  • تاریخچه روز دنیای بدون خودرو

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی با اشاره به سابقه روز دنیای بدون خودرو می گوید: اولین روز بدون خودرو در سال 1956 در دو کشور هلند و بلژیک برگزار گردید. دو سال بعد در قسمتی از شهر نیویورک آمریکا نیز روز بدون خودرو به اجرا درآمد و در سال 1991 اولین کنفرانس شهرهای بدون خودرو در این شهر برگزار گردید، اما این مناسبت زمانی صورت رسمی تری گرفت که در سال 1992، برای اولین ایده روز دنیای بدون خودرو طی نشستی در شهر پاریس مورد بحث نهاده شد و نهایتاَ در در سال 2000 توافقی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام شد تا همه ساله در تاریخ 22 سپتامبر روز بدون خودرو در شهرهای کشورهای عضو برگزار گردد. این رویداد بعدها به سایر کشورهای دنیا نیز سرایت کرد.

اشجعی با بیان این که روز دنیای بدون خودر هر ساله در 22 سپتامبر حدود 1500 شهر در دنیا در روز دنیای بدون خودرو رویدادهایی برگزار می نمایند، ادامه داد: البته بعضی از شهرهای دنیا این مناسبت را به شکل های دیگری به اجرا در می آورند. برای مثال در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی صبح روزهای یکشنبه هر هفته در قسمتی از شهر روز بدون خودرو اجرا می گردد. هدف از روز بدون خودرو ترویج فرهنگ عدم استفاده از خودرو شخصی است و در این روز شهروندان با استفاده از سایر وسایل نقلیه مانند دوچرخه، اتوبوس، مترو و یا پیاده در سطح شهر تردد می نمایند.

  • از جریمه خودروها تا اهدای دوچرخه در روز دنیای بدون خودرو

به گفته این کارشناس حوزه آلودگی هوا، دولت ها و شهرداری ها معمولاً در روز دنیای بدون خودرو با برگزاری برنامه های مختلف و اطلاع رسانی عمومی سعی در گسترش فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل پاک دارند، تا حدی که در بعضی از شهرها ترددنمایندگان با خودرو شخصی در سطح شهر در این روز با جریمه روبرو می شوند. در دنیا برنامه هایی مانند اهدای دوچرخه، رایگان کردن استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، برگزاری برنامه های پیاده روی، تور داخل شهری بدون خودرو، اسقاط نمادین خودروها در معرض دید عموم و ... انجام می گردد که موجب ترغیب شهروندان برای مشارکت در برگزاری این روز می گردد. در ایران نیز تعدادی از شهرهای بزرگ برای روز بدون خودرو برنامه هایی دارند که جای تقویت دارد. به طور معمول برگزاری چنین رویدادهایی در سطح شهر بر عهده شهرداری هاست، اما نهادهای مربوطه نیز باید حمایت های لازم را داشته باشند.

وی در انتها تاکید دارد که اگر مسئولان و فعالان محیط زیستی دیگران را به عدم استفاده از خودروی شخصی ترغیب می نمایند؛ ابتدا باید خود در استفاده از ناوگان عمومی پیشگام باشند. از مسئولینی که مردم را توصیه به عدم استفاده از خودروی شخصی می نمایند؛ انتظار می رود که حداقل در روزهای غیر کاری و تعطیل خودروهای شخصی شان را کنار گذاشته و به توصیه خودشان عمل نمایند. ضمن این که متاسفانه هنوز بسیاری از مسئولان در دستگاه های مختلف اجرایی که در کاهش آلودگی هوا تکالیفی دارند؛ نمی خواهند آلودگی هوا برطرف گردد، حالا یا باور ندارند یا برایشان اولویت نیست. شک نکنید اگر معضل آلودگی برای مسئولین به دغدغه تبدیل گردد؛ خیلی راحت حل می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "خسارت سالانه 14 میلیونی آلودگی هوا به هر خانواده ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت سالانه 14 میلیونی آلودگی هوا به هر خانواده ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید