دستور شفاف سازی جهرمی برای خدمات ارزش افزوده

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه بازدید از شتاب دهنده کودک آنلاین در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر خاتمه خدمات شرکت های ارزش افزوده تلفن همراه گفت: این شرکت ها همه به نوعی از نهادهای مختلفی برای فعالیت خود مجوز گرفته اند و فعالیتشان غیرقانونی نیست اما نحوه درآمدزایی آنها غیرقانونی است.

دستور شفاف سازی جهرمی برای خدمات ارزش افزوده

وی با بیان اینکه ما به زودی لیست این شرکت ها را منتشر می کنیم، اضافه نمود: اولین چیزی که از رگولاتوری خواسته ام این است که در خصوص وضعیت فعالیت این شرکت ها شفاف سازی کند تا معلوم گردد چه بخشی از درآمد آنها به صورت غیرقانونی و جمع آوری پول ( money collection ) است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه خدمات ارزش اضافه نموده مَفری شده است برای آنکه بعضی شرکت ها پرداخت خدماتی شان را به وسیله اپراتورها انجام دهند، توضیح داد: به بیان دیگر، یک شرکت درآمد خود را به وسیله اپراتورها جمع آوری می نماید چرا که شیوه راحتی در نظام بانکی برای جمع آوری پول ندارد.

آذری جهرمی گفت: بعضی ها این مدل را جزو ارزش اضافه نموده دسته بندی می نمایند و ما این شیوه را ارزش اضافه نموده نمی دانیم. تک تک دسته بندی ها و اینکه چه شرکت هایی چه میزان درآمد داشتند را باید شفاف اعلام کنیم چرا که معتقدیم در فضای غبارآلود نمی توان تصمیم گرفت.

وی افزود: برای تعطیل کردن این کسب و کارها، بعضی مراحل قانونی باید طی گردد. ما هم اکنون در حال ارزیابی هستیم اما هر چه پیش می رویم، بیشتر مصمم می شویم که حتماً باید این کسب و کارها را تعطیل کنیم چرا که درصد بسیار بالایی از این خدمات دهندگان در حال دریافت جمع آوری درآمد غیرقانونی هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه گفته می گردد باعث و بانی خدمات وَس، خود شما هستید، گفت: این گونه بدون مستندات که نمی توان کسی را متهم کرد اما حتی اگر گفته می گردد که ما ایده پرداز این موضوع هستیم، اشکالی ندارد؛ ما خودمان دوست داریم این کسب و کارها را تعطیل کنیم.

آذری جهرمی با ذکر مثالی در خصوص کسب درآمد غیرقانونی از خدمات ارزش اضافه نموده پیامکی اعلام کرد: سه سال پیش همراه اول حامی باشگاه پرسپولیس و استقلال بود و سه سال است که فرآیند اسپانسری این اپراتور در این زمینه به اتمام رسیده است اما هنوز ماهانه حدود دو میلیارد تومان به حساب اپراتور و باشگاه های فوتبال از محل سرشماره 3090 واریز می گردد.

وی ادامه داد: من نمی توانم فردای قیامت پاسخ این حقوق مردم را بدهم. حالا مهم نیست که عده ای دست به تخریب من می زنند و می گویند جهرمی با هواپیما می رود یا می خواهد رئیس جمهور گردد؛ هرچه می خواهند بگویند اما ما جلوی آن را می گیریم.

حضور بهتری در تله کام خواهیم داشت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص عدم برگزاری نمایشگاه تله کام و برنامه این وزارتخانه برای ادامه روند برگزاری آن گفت: یک پیشنهادی از سوی سازمان تنظیم مقررات با توجه به اینکه ظرفیت بازدید عمومی از نمایشگاه تله کام ظرف چهار سال اخیر رو به کاهش بوده، مطرح شده است.

آذری جهرمی ادامه داد: آنالیز ها نشان می دهد که طی سال های اخیر حضور مردم در نمایشگاه تله کام کاهش یافته و بیشتر روند این نمایشگاه به سمت برقراری ارتباطات شرکت به شرکت پیش رفته است، درحالی که ما معتقدیم نمایشگاه تله کام دستاورد حوزه فناوری ارتباطات است و باید همه در آن حضور پررنگ داشته باشیم.

وی افزود: به همین دلیل پیشنهاد این بود که مدل نمایشگاه را به جای آنکه مانند الکامپ برای بازدید عموم باشد، به فضایی برای گفت وگوی میان فراورینمایندگان سخت افزار و نرم افزار، اپراتورها، دانشگاه ها و حاکمیت تبدیل کنیم به همین دلیل پیشنهاد برقراری نمایشگاه ظرفیت با تأکید بر مدیریت هزینه ها مطرح شد و پیشنهاد بر این بود که نمایشگاه ظرفیت با تأخیر 45 روزه برگزار گردد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این زمینه با سندیکای صنعت مخابرات، انجمن فراورینمایندگان و نیز اپراتورها مشورت انجام شد و آنها نیز متناسب با این چارچوب، موافق این پیشنهاد بودند.

وی افزود: تعطیلی تله کام در دستور کار نیست اما برگزاری آن به شیوه جدید و با کیفیت بالاتر در دستور کار است تا مانند نمایشگاه الکامپ، شاهد افت کیفیت آن نباشیم و حضور بهتری نیز در این نمایشگاه خواهیم داشت.

آذری جهرمی با اشاره به گلایه وزیر صنعت، معدن و تجارت از عدم حضور وزارت ارتباطات در نمایشگاه تله کام اظهار کرد: این انتقاد را می پذیریم و معتقدیم که مجموعه رگولاتوری و تصمیم گیران باید در این زمینه سریعتر عمل می کردند و این برنامه متناسب با زمان مد نظر انجام می شد. همچنین معتقدیم که تله کام با حضور ما با قوت و جدیت باید برگزار گردد.

25 ایده در فراوری محتوای کودک حمایت شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص نقش این وزارتخانه در حمایت از فراوری محتوای ویژه بچه ها در فضای مجازی گفت: فضای مجازی در حال توسعه است و همه مردم از آن استفاده می نمایند به همین دلیل ما معتقدیم که نباید ظرفیت ما در سبد دیگران فعال گردد. مطابق آمارها ایران به لحاظ ساخت سینمایی در میان 10 کشور جهان واقع شده است اما به لحاظ میزان مصرف فراوریات فاخر داخلی، صندلی مناسبی ندارد؛ این مسئله نشان می دهد که ما در حال از دست دادن اقتصاد این بخش هستیم.

وی اعلام کرد: در شبکه ملی اطلاعات دیدگاه حاکمیت بر توسعه فضای مجازی و دیدگاهی درون زا و برون نگر است. به این معنی که با توان خودمان بتوانیم به سمت بازار بین المللی پیش برویم؛ به همین دلیل حمایت از شتاب دهنده کودک آنلاین را در جهت حمایت از صاحبان خلاقیت در حوزه محتوای فضای مجازی بچه ها در دستور کار داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایجاد فضای آموزشی و رشد خلاقانه ایده و نیز بازار توزیع برای ارتقای فراوری محتوای ویژه بچه ها در فضای مجازی، از جمله اهداف ایجاد شتاب دهنده کودک آنلاین است که وزارت ارتباطات از آن حمایت می نماید.

آذری جهرمی ادامه داد: در آغاز این اقدام 1100 ایده به این طرح معرفی شدند که در نهایت 25 ایده وارد مرحله شتاب دهی شد، این 25 ایده رشد نموده و به محصول تبدیل شده اند؛ این محصولات در آبان ماه به بازار عرضه می شوند.

وی اضافه نمود: ما فراوری محتوا نمی کنیم اما به فراورینمایندگان محتوا یاری می کنیم. ما معتقدیم که فراوری محتوا و حتی حمایت از فراورینمایندگان آن، وظیفه ما نیست و اگر صدا و سیما این کار را انجام دهد، ما وارد این بحث نمی شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه متولیان اصلی این اقدامات را انجام ندادند اما از شبکه ملی اطلاعات انتظار رونق دارند، اظهار کرد: کسی که مسئول محتوای شبکه ملی اطلاعات است باید این کار را انجام می داد. اتفاقاً کاری را که ما در وزارت ارتباطات پیگیری کردیم، به این دلیل است که به دوستانی که مسئولیت محتوایی دارند، بگوییم که شما به وظایف خود عمل ننموده اید. امروز هم هر کسی در این زمینه اعلام آمادگی کند، ما در کنارش می ایستیم و تنهایش نمی گذاریم، چرا که معتقدیم که کار تخصصی ما این نیست.

آذری جهرمی در خصوص اظهارنظر مینا مهرنوش مدیرعامل سابق رایتل و حاشیه های انتصاب در این اپراتور گفت: اطلاعی از اظهارنظر ایشان ندارم و اگر مطالبی دارند، می توانند آن را به دستگاه های نظارتی اعلام نمایند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 49889

به "دستور شفاف سازی جهرمی برای خدمات ارزش افزوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور شفاف سازی جهرمی برای خدمات ارزش افزوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید