راه دور و دراز درس خواندن در تلنگ

به گزارش مجله سرگرمی، فرشته بامری- خبرنگار: با توجه به شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس، همچنان بسیاری از بخش ها و دهستان های سیستان و بلوچستان از کمبود یا نبود فضای آموزشی رنج می برند. یکی از مناطقی که با این محرومیت دست و پنجه نرم می نماید تلنگ است.

راه دور و دراز درس خواندن در تلنگ

بخش تلنگ با جمعیتی بالغ بر 18 هزار و 300 نفر و 72 پارچه آبادی در جنوب شرقی قصرقند واقع شده است. شغل 70درصد مردم منطقه که از شرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان چابهار منتهی می گردد، کشاورزی و دامداری است. مدرسه ابتدایی در همه روستاهای تلنگ وجود دارد، اما دانش آموزان از نبود دبیرستان و کمبود نیروی ماهر و متخصص در مقاطع دوره اول و دوم گلایه مند هستند. در حقیقت تلنگ با این جمعیت و این تعداد روستا تنها 2 دبیرستان یکی دخترانه و دیگری پسرانه دارد و از داشتن مدارس یا مدرسه شبانه روزی محروم است.

  • 4هزار دانش آموز مشغول به تحصیل

تعداد 4هزار دانش آموز در مقاطع دبستان، متوسطه اول و دوم تحصیل می نمایند، اما نبود دبیرستان در این بخش باعث شده 700 دانش آموز پسر در 2 شیفت در یک دبیرستان، مشغول به تحصیل باشند. همچنین حدود 150 دانش آموز دختر در دبیرستان دخترانه بخش مرکزی تلنگ درس می خوانند. این آمار دانش آموزان مشغول به تحصیل ضرورت ایجاد یک مرکز یا مدرسه شبانه روزی را بیش از پیش نشان می دهد. عضو شورای بخش تلنگ به خبرنگاران می گوید: بخش تلنگ با 72 پارچه آبادی و 4هزار دانش آموز مشغول به تحصیل از داشتن فضاهای آموزشی محروم است.

صفر خدیو می افزاید: در بعضی روستاهای بخش تلنگ با کمبود کلاس مواجهیم و بعضی مدارس ابتدایی هم به صورت مختلط برگزار می گردد. کمبود نیروی ماهر و متخصص در مقاطع اول و دوم باعث شده نیروهای سربازمعلم یا خرید خدمت برای آموزش راهی منطقه شوند. به گفته وی، همچنین روستاهای بخش تلنگ کمبود دبیرستان دارد و حدود 850 دانش آموز دختر و پسر در 2 دبیرستان تحصیل می نمایند.

  • مجاورت مدرسه با جاده های پرخطر

خدیو ادامه می دهد: در واقع 90درصد دانش آموزان روستاهای اطراف هر روز جهتی طولانی را طی می نمایند تا به دبیرستان بخش مرکزی تلنگ برسند و این در حالی است که مدارس مقطع ابتدایی موجود هم استاندارد نیست. وی می گوید: مدرسه های ابتدایی از سمت راست در مجاورت روستای سنی بازار و از سمت چپ درکنار جاده های پرتردد بین شهری و روستایی قرار دارند و نداشتن حصار در این مدرسه ها جان دانش آموزان را به خطر می اندازد.

  • راه دور و بازماندن از تحصیل

این عضو شورا برای نمونه به روستای شیرمحمدبازار اشاره و تصریح می نماید: دانش آموزان این روستا از توابع بخش تلنگ برای رفتن به دبیرستان باید پس از طی جهتی طولانی از جاده اصلی که تلنگ را به بخش های همجوار و شهرستان چابهار متصل می نماید، عبور نموده و با پای پیاده به مدرسه بروند.

به اعتقاد وی، طاقت فرسا بودن هر روزه این جهت طولانی موجب ترک تحصیل بیشتر دانش آموزان پسر می گردد. در چنین شرایطی تکلیف دانش آموزان دختر روشن است. خدیو بیان می نماید: دبیرستان پسرانه بخش تلنگ به صورت 2 شیفت فعالیت می نماید و این شرایط جوابگوی نیازهای آموزشی دانش آموزان این بخش نیست. انتظار داریم مسئولان برای ایجاد فضاهای آموزشی در این بخش برنامه ریزی و اقدام نمایند.

  • احداث دبیرستان و تنگناهای اقتصادی

این عضو شورا اظهار می نماید: طی سال های گذشته، یک مدرسه دخترانه در بخش مرکزی تلنگ کلنگ زنی شد و مسئولان قول دادند در مهر سال 97 آماده بهره برداری گردد، اما تاکنون به خاتمه نرسیده است و علت آن تنگناهای اقتصادی عنوان شده است. خدیو در ادامه می گوید: وضعیت بسیار بد راه و دسترسی سخت به مرکز بخش مرکزی سبب شده تا هر سال شاهد ترک تحصیل تعداد قابل توجهی از دانش آموزان این بخش باشیم. وی می افزاید: بسیاری از ساکنان در روستاها توانایی پرداخت هزینه جابه جایی دانش آموزان را ندارند و بیشتر دانش آموزان پیاده به مدرسه می روند. به گفته وی، فقر و ناتوانی اقتصادی در تامین امکانات اولیه تحصیل، اشتغال فرزندان برای تامین مخارج زندگی، دوری مدرسه و نداشتن امکان پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و ازدواج زودهنگام دختران از جمله دلایلی است که زنجیروار باعث جاماندن دانش آموزان از تحصیل و مسائل دیگر می گردد.

  • ایجاد یک مدرسه شبانه روزی

این عضو شورا ادامه می دهد: بخش تلنگ تنها بخش کشور است که مدرسه شبانه روزی ندارد. راه اندازی یک مدرسه شبانه روزی در این منطقه بسیاری از مسائل دانش آموزان را حل نموده و مانع بازماندن از تحصیل آنها می گردد. وی تصریح می نماید: از مسئولان می خواهیم تا شرایطی را فراهم آورند که دانش آموزان بخش تلنگ هم مانند دیگر دانش آموزان استان از حداقل امکانات برای تحصیل بهره مند شوند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 46795

به "راه دور و دراز درس خواندن در تلنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه دور و دراز درس خواندن در تلنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید