رشد واردات قطعات خودرو

سال گذشته را همراه با اجرای برجام و لغو تحریم ها می توان استارتی برای شکوفایی دوباره صنعت خودرو در امسال دانست. فراوری خودرو های پسابرجامی و همچنین اعلام آمادگی بعضی از شرکت های معتبر خودروسازی برای ورود به ایران به نوعی روز های متفاوتی را برای این صنعت رقم زد، حال آنکه بازگشت تحریم ها به نوعی بازگشت یأس و ناامیدی در این صنعت را کلید زد.

رشد واردات قطعات خودرو

براساس آمار منتشر شده توسط گمرک در 6 ماه ابتدایی امسال، قطعات منفصله برای فراوری خودرو های سواری همچنان در سر لیست واردات به کشور قرار داشته است. طی این مدت در مجموع 978 میلیون دلار انواع قطعات منفصله برای فراوری خودروی سواری با حجم موتور 2000 سی سی و با ساخت داخل 14درصد و کمتر از 30 درصد به کشور وارد شده است.

این میزان در حالی در 6 ماه ابتدای امسال ثبت شده است که در پنج ماه گذشته، در مجموع 882 میلیون دلار انواع قطعات منفصله به کشور وارد شد و این نشان دهنده رشد 8/ 10 درصدی نسبت به آمار ارائه شده در پنج ماه ابتدایی سال است. اما در 6 ماه ابتدای امسال به نسبت پنج ماه ابتدایی امسال در مجموع 96 میلیون دلار بیشتر برای واردات قطعات منفصله خودرو هزینه شده است.

این در حالی است که چنانچه آمار 6 ماه ابتدایی امسال را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم مشاهده می گردد که واردات قطعات منفصله برای فراوری خودروسواری با کاهش همراه بوده و رشد منفی 32 درصدی را تجربه نموده است.

در 6 ماه سال گذشته در مجموع یک میلیارد و 438 میلیون دلار انواع قطعات منفصله به کشور وارد شد درحالی که این میزان با کاهش 460 میلیون دلاری، همان طور که اشاره شد در 6 ماه ابتدایی امسال به 978 میلیون دلار رسیده است. دلیل این میزان کاهش به نسبت مدت مشابه سال قبل را باید در شروع تحریم های خودرو از یک طرف و خروج شرکای زنجیره خودروسازی کشور از طرف دیگر جستجو کرد.

سال گذشته را همراه با اجرای برجام و لغو تحریم ها می توان استارتی برای شکوفایی دوباره صنعت خودرو در امسال دانست. فراوری خودرو های پسابرجامی و همچنین اعلام آمادگی بعضی از شرکت های معتبر خودروسازی برای ورود به ایران به نوعی روز های متفاوتی را برای این صنعت رقم زد، حال آنکه بازگشت تحریم ها به نوعی بازگشت یأس و ناامیدی در این صنعت را کلید زد.

اما طبق برنامه ریزی های اجرا شده و براساس فعالیت شرکای خارجی در ایران، فراوری یک میلیون و 750 هزار دستگاه خودرو در امسال هدف گذاری شده بود. خودروسازان کوشش می کردند تا در امسال به ظرفیت اسمی موجود در این صنعت، که دو میلیون دستگاه در سال است، نزدیک شوند و در این میان مونتاژ خودرو های پسابرجامی در دو شرکت خودروساز بزرگ کشور در کنار خودرو های مونتاژی در خطوط مونتاژ شرکت های خصوصی نقش مهمی برای رسیدن به این هدف را ایفا می کردند. اتفاقی که البته با شروع تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا، محقق نشد و شاهد کاهش تدریجی تیراژ فراوری خودروسازان از خردادماه امسال بودیم.

اما در شرایطی روند نزولی فراوری به واسطه تحریم های همه جانبه ایالات متحده آمریکا شروع شده که خودروسازان بخش خصوصی با فراوری محصولات مونتاژی چینی روز های پررونقی را طی می نمایند. به این ترتیب رونق این بخش بر واردات قطعات منفصله نیز تاثیرگذار بوده؛ به طوری که ورود قطعات به کشور روند صعودی به خود گرفته است، این در شرایطی است که صنعت خودروی کشور از اواسط مردادماه بار دیگر دیوار تحریم را در مقابل خود می بیند.

اما طبق آمار تجارت خارجی که روز گذشته از سوی گمرک منتشر شد، قطعات منفصله خودرو با ساخت 14 درصدی و کمتر از 30 درصد در 6 ماه ابتدایی سال 97، همیشه در بین سه کالای کثیرالورود به کشور واقع شده است و این روند از اردیبهشت ماه امسال به دنبال اعلام رسمی ایالات متحده مبنی بر خروج از توافق نامه برجام، کلید خورده است.

به طوری که قطعات منفصله برای مونتاژ خودرو از خرداد تا شهریور امسال در سر لیست کالا های وارداتی قرار داشته است. حال سوال اینجاست که چطور در شرایطی که صنعت خودروی کشور در تحریم واقع شده است، شاهد رشد واردات قطعات منفصله برای فراوری خودروی سواری به کشور هستیم؟

در این رابطه حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در مصاحبه با دنیای اقتصاد معتقد است که هنوز تاثیر تحریم ها در آمار های تجارت خارجی تعیین نیست و دلیل این مساله را می توان به تاخیر ایجاد شده در مبادلات اسنادی و پولی مرتبط با واردات قطعات CKD جستجو کرد.

پیرو اظهارات این کارشناس می توان به این نکته اشاره نمود که تاخیر در مبادلات اسنادی و پولی به این دلیل است که بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام در اواسط اردیبهشت امسال تا مرداد ماه که این تحریم ها عملیاتی شد، مبادلات پولی و اسنادی در شرایط سختی نهاده شد؛ بنابراین همچنان این احتمال وجود دارد که در میزان ارزش دلاری واردات قطعه به کشور که 978 میلیون دلارارزیابی شده قطعات مربوط به خودرو های پسابرجامی که مونتاژشان با شرکای فرانسوی کلید خورده بود، وجود داشته باشد.

کریمی سنجری می گوید: عامل دیگری که سبب شده تا قطعات منفصله خودرو در سرلیست واردات به کشور قرار گیرد، حضور شرکت های خصوصی مونتاژی در صنعت خودروی کشور است که تمرکزشان روی مونتاژ محصولات چینی است. حضور این شرکت ها سبب می گردد تا همچنان شاهد روند صعودی قطعات منفصله خودرو به کشور باشیم.

همان طور که در دور اول تحریم ها در سال های 91 و 92 شاهد بودیم، چینی ها با وجود تحریم های بین المللی، حاضر به ترک بازار ایران نشدند و این اقدام سبب شد تا به نوعی جا پای خود را صنعت خودروی ایران محکم نمایند.

در شرایط حاضر که صنعت خودروی کشور از سوی ایالات متحده تحریم شده است، این امکان وجود دارد که چینی ها نه تنها به حضور خود در بازار ایران ادامه دهند، بلکه کوشش نمایند تا حضور خود را در صنعت خودروی ایران حتی نسبت به تحریم های اولیه هسته ای پر رنگ تر نیز نمایند. کریمی سنجری معتقد است در 6 ماه دوم امسال، آمار های ارائه شده از سوی گمرک با واقعیت های تحریم ها منطبق تر خواهد بود.

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که آیا در نیمه دوم سال شاهد افت واردات قطعات منفصله خودرو به کشور خواهیم بود یا نه، پاسخ به این سوال را وابسته به چند عامل می خواند. عامل اولی که مورد تاکید وی است، میزان فشار ایالات متحده آمریکا روی کشور چین است.

در حال حاضر این کشور، سطح بالایی از تجارت خارجی را با ایران دارد از این رو آمریکا کوشش می نماید تا چینی ها را وادار کند سطح مشارکت مالی خود را با ایران کاهش دهند. چنانچه این اتفاق بیفتد میزان ورود قطعات منفصله به کشور روند نزولی به خود خواهد گرفت. عامل بعدی نیز به گفته این کارشناس خودرو باز هم به شرکت های چینی مربوط می گردد.

بی تردید در ماه های پیش رو با توجه به خروج شرکت های فرانسوی و کره ای طرف قرار داد با خودروسازان ایرانی و توقف فراوری خودرو های پسابرجامی، ورود قطعات منفصله به کشور روند کاهشی به خود خواهد گرفت.

در این میان چنانچه شرکت های چینی بتوانند خود را از زیر بار فشار های آمریکا خارج نمایند، می توانند تا جای خالی شرکای فرانسوی و کره ای را برای ایران پر نمایند. اما این امکان هم وجود دارد در دور تازه تحریم ها، شرکت های چینی موضع متفاوتی اتخاذ نمایند و به دلیل فشار های آمریکا، حاضر به ترک بازار ایران شوند.

در این میان علاوه بر روند کاهشی واردات قطعات از شرکت های فرانسوی و کره ای، شاهد کاهش واردات از شرکت های چینی هم خواهیم بود که این مساله می تواند واردات قطعات را به کشور بیش از پیش کاهش دهد.

منبع: فرادید

به "رشد واردات قطعات خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد واردات قطعات خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید