طبع قهوه سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص قهوه)

به گزارش مجله سرگرمی، قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان بوده که در ایران نیز به خوبی جای خود را در بین مردم باز کرده است. طبع قهوه آن را به یک نوشیدنی فوق العاده دلچسب در فصل های سرد تبدیل کرده که البته این دانه خوش عطر دارای خواص دارویی شگفت انگیزی در طب سنتی است.

طبع قهوه سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص قهوه)

در این مقاله ابتدا طبع قهوه از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس مهم ترین خواص دارویی آن را برایتان بیان می کنیم.

طبع قهوه چیست؟

طبع قهوه در طب سنتی گرم و معتدل است و انواع مصلحات آن زعفران، گلاب، روغن پسته و زنجبیل معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و معتدل زعفران، گلاب، روغن پسته و زنجبیل

مهم ترین خواص قهوه

1. افزایش انرژی و هوش با قهوه!

قهوه به دلیل کافئین قابل توجهی که دارد، خستگی را از بین برده و انرژی شما را افزایش می دهد. بعد از نوشیدن قهوه، ترکیبات آن در خون شما جذب شده و از آن جا به مغز می رود. در این حالت میزان انتقال دهنده های عصبی مانند نوراپی نفرین و دوپامین افزایش یافته و منجر به آزاد شدن نورون ها می شود. این نورون ها عملکرد مغز را بهبود بخشیده و باعث تقویت حافظه، بهتر شدن خلق و خو، افزایش هوشکمک و افزایش انرژی می شوند.

2. چربی سوزی با نوشیدن 2 تا 3 فنجان قهوه

تقریبا در تمام داروهای چربی سوز مقدار زیادی کافئین وجود دارد. قهوه از معدود مواد طبیعی است که به خاطر داشتن کافئین زیاد به چربی سوزی کمک می کند. کافئین می تواند میزان سوخت و ساز بدن شما را بین 3 تا 11 درصد افزایش دهد. برای چربی سوزی بیشتر، روزانه 2 الی 3 فنجان قهوه میل کنید.

3. تامین مواد مغذی ضروری بدن با این دانه قهوه ای

دانه های قهوه دارای بسکمک ا مواد مغذی و مفید برای بدن هستند. یک فنجان قهوه (حاوی 21 گرم قهوه)، دارای 11% دیتامین، B2 6% ویتامین B5، 3% منگنز و پتاسیم و 2% منیزیم و نیاسین است. از آن جایی که برخی افراد روزانه 2 الی 3 فنجان قهوه میل می کنند، موارد ذکر شده به مقدار لازم و کافی در بدنشان جذب می شود.

4. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 به دلیل افزایش قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا یا کاهش تولید انسولین، اتفاق می افتد. تحقیقات نشان داده است افرادی که بیشتر قهوه می نوشند، بین 23 الی 50 درصد کمتر از دیگران به این بیماری مبتلا می شوند.

5. کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر

نوشیدن قهوه به صورت مداوم، باعث افزایش عملکرد مغز می شود. تحقیقات نشان داده اند قهوه می تواند تا 65 درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

علت اصلی این بیماری زوال عقل است. معمولا افراد بعد از سن 65 سالگی به این بیماری مبتلا می شوند و هنوز هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

6. بهبود عملکرد بدن با نوشیدن قهوه

کافئین سیستم عصبی شما را تحریک کرده و به سلول های چربی این پیام را می دهد که چربی بیشتری را تجزیه کنند. قهوه همچنین سطح آدرنالین خون شما را افزایش می دهد. افزایش این هورمون باعث می شود تا بدن شما در برابر ضربه های خارجی مقاوم تر شود.

توصیه می شود حدود نیم ساعت قبل از ورزش یک فنجان قهوه خالص میل کنید.

7. جلوگیری از ابتلا به پارکینسون

این بیماری به علت مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز ایجاد می شود. همانطور که قبلا به آن اشاره شد قهوه میزان دوپامین را افزایش داده و باعث عملکرد بهتر مغز می شود.

8. محافظت از کبد، با نوشیدن روزانه 4 فنجان قهوه

بیماری هایی مانند هپاتیت و کبد چرب، عملکرد کبد را مختل می کنند. افرادی که روزانه 4 فنجان قهوه میل می کنند، 80 درصد کمتر از دیگران دچار بیماری های کبدی می شوند.

9. شادی و نشاط و دوری از افسردگی

قهوه یک ماده نشاط آور است و خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود به طور مداوم و روزانه حداقل 2 فنجان قهوه بنوشید.

10. محافظت در برابر دو نوع سرطان!

بیماری سرطان با رشد غیر قابل کنترل برخی سلول ها در بدن ایجاد می شود. قهوه در برابر دو نوع سرطان، سرطان کبد و سرطان روده بزرگ، از شما محافظت می کند.

11. کاهش خطر سکته قلبی و مغزی در زنان

تحقیقات نشان داده است، زنانی که قهوه می نوشند کمتر به بیماری های قلبی و سکته مغزی دچار می شوند. اغلب گفته می شود کافئین فشار خون شما را افزایش می دهد؛ این گفته کاملا درست است، اما در صورت نوشیدن قهوه به طور دائم، اثر آن کم می شود.

سخن آخر

نوشیدن یک فنجان قهوه در روز نه تنها به شما انرژی بیشتری می بخشد، بلکه به طور کلی عملکردتان را بهتر می کند. قهوه بیشتر به صورت نوشیدنی گرم یا سرد استفاده می شود، اما می توان گفت پای ثابت بسکمک از دسرها و شیرینی های فوق العاده خوشمزه و دلچسب است. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید آیا شما اهل خوردن قهوه بصورت روزانه هستید؟ و اینکه قهوه چه تاثیرات روحی و جسمی برای شما داشته است؟ منتظر خواندن تجربیات خوب شما هستیم!

در انتها پیشنهاد می کنیم با طبع گل گاوزبان و خواص آن نیز در خبرنگاران آشنا شوید و نوشیدن دمنوش این گیاه دارویی را نیز در برنامه غذایی خود جا دهید!

شیوا مارکت: جایی برای کسب آگاهی از اخرین تحولات مارکت های اقتصادی

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 148658

به "طبع قهوه سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص قهوه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع قهوه سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص قهوه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید