طرح شان برای خانه ایرانی همدانی ها چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، یکی دوبار مهندسان نقشه کش از سوی مالکِ چند ساله خانه ایرانی بنا را آنالیز کردند و حالا هم حکم تخلیه این خانه تاریخی برای کانون بازنشستگان آموزش و پرورش همدان به دست شان رسیده، حکمی که به دنبال اقداماتِ قبلی این مالک، احتمال تخریب این خانه قاجاری را تشدید می نماید.

طرح شان برای خانه ایرانی همدانی ها چیست؟

به گزارش خبرنگاران، هر چند کاربری های بنای قاجاری خیابان شریعتی در همدان زیاد نبوده اند، اما با هر بار تغییر کاربری، این خانه نامِ جدیدتری به خود گرفت، چه از زمان ساخت که نام مالک اش را گرفت، یعنی حاج شیخ تقی ایرانی ملقب به وکیل الرعایا که حدود 110 سال قبل خانه - مدرسه را ساخت و به خانه ایرانی مشهور شد، چه قبل از انقلاب که مدتی در اختیار دادگستری استان بود و چه بعد از انقلاب اسلامی یعنی از حدود 50 سال قبل که مدرسه آزاد در این بنای تاریخی پا گرفت و پرونده ثبتی اش راهفتم اسفند 1386 به شماره 21628 به همین نام در فهرست میراث ملی ثبت کردند.

اما هیچ کدام از این ها دردی از حکمی که مالک خانه گرفته تا ساکنان کنونی اش یعنی صندوق بازنشستگی آموزش و پرورش همدان را از خانه بیرون کند، دوا نمی نماید. حکمی که به واسطه اقدامات قبلی بنیاد مستضعفان که از سال 1380 سند این بنا را دارد و در صدد تخلیه خانه است ذهنیتِ احتمال تخریب خانه را تشدید می نماید.

نشانه ها تخریب خانه ایرانی توسط مالک را تائید می نمایند؟

غلامرضا خانی نور - رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان همدان - در گفت وگو با خبرنگاران، می گوید: این بنای تاریخی حدود 110 سال پیش و توسط حاج شیخ تقی ایرانی یا وکیل الرعایا ساخته شده است. این مکان دو بار به مدرسه تبدیل شده، یک بار در سال 1300 به عنوان مدرسه تغییر کاربری داد و حدود 50 سال قبل نیز برای دومین بار تا سال 1395 به عنوان مدرسه استفاده می شد، تا سال 1395 که به دلیل قدیمی بودن مدرسه کاربری آموزشی آن کنسل و کانون بازنشستگی آموزش و پرورش همدان در آن بنا مستقر شد.

او با بیان این که مالک این خانه تاریخی قبل از انقلاب یک شخص حقیقی بود که با مهاجرت اش به خارج از کشور،همه ملک های او از جمله این خانه مصادره شدند، ادامه داد: با توجه به قدمت بالای ساختمان، از سال 1395 آموزش و پرورش اجازه کاربری آموزشی به این بنای تاریخی نداد، بنابراین می توانست کاربری دیگری برای آموزش و پرورش داشته باشد که این کانون از سال 95 در این بنا مستقر شد، از سوی دیگر بعضی کاربری های دیگر موازی با این کار و آموزش و پرورش مانند انجمن های علمی معلمان و آموزش ضمن خدمت آن ها و موارد مشابه در این بنا انجام می شوند.

وی اما با اشاره به این که سند این ملک از سال 1380 در اختیار مالک کنونب قرار گرفته است، ادامه می دهد: مدتی قبل افرادی از مهندسان آن بنیاد برای نقشه برداری به مدرسه آمدند، اکنون نیز حکم تخلیه این بنا به دست ما رسیده و از سوی دیگر مبلغ 68 و نیم میلیون تومان از این کانون که یک انجمن مردمی است و محل درآمدی ندارد، اجرت المثل خواسته اند و می گویند که این مدرسه برخلاف حکمی که دارد و باید فقط کاربری آموزشی داشته باشد در طول 20 سال گذشته کاربری غیرآموزشی داشته در صورتی که از سه سال قبل کاربری اموزشی آن گرفته شده و مدارک آن موجود است و پیش از این مدرسه ایثارگران بوده است.

یک بار خانه ایرانی را مزایده گذاشتند، اما به فروش نرفت

حسین زندی - فعال میراث فرهنگی همدان - نیز، در گفت وگویی با خبرنگاران، می گوید: این خانه تاریخی قدری در خیابان کشی های سال های گذشته با تغییر و تحولاتی روبه رو شد، اما این بنا همچنان سالم باقی مانده و این سرپا ماندن خود را مدیون آموزش و پرورش است که هر سال هزینه جداگانه ای برای مرمت و ساماندهی آن هزینه می گردد.

او با بیان این که از چند سال گذشته مالک بنا درخواستِ تخلیه ملک را از آموزش و پرورش دارد، ادامه می دهد: مالک کنونی اش یک بار نیز این ملک را به مزایده گذاشت، اما به فروش نرفت،به همین دلیل اکنون حکم تخلیه این بنای تاریخی صادر شده است. حتی صحبت از تخریب و نوسازی این بنای تاریخی بود در حالی که تا کنون آموزش و پرورش فقط به فکر حفاظت از این مدرسه بوده است.

وی با هشدار نسبت به این که وضعیت این مدرسه می تواند مانند خانه تاریخی نراقی که در جهت همین مدرسه تاریخی است، بگردد، ادامه می دهد: مالک بنا هیچ رسیدگی به این خانه تاریخی نداشته و عمارت نراقی ها نیز در معرض تخریب است.

براساس این گزارش؛ از سوی دیگر از سال 96 تا امروز نامه نگاری های زیادی بین آموزش و پرورش، بنیاد مستضعفان و میراث فرهنگی برای حفاظت از این خانه یا حتی تخلیه این بنای تاریخی رد و بدل شده است.

اواسط سال گذشته در نامه مدیرعامل رئیس هیات بازنشستگان اموزش و پرورش همدان به سعیدی کیا - مدیر عامل سابق بنیاد مستضعفان -، با اشاره به پیشینه ای این بنای تاریخی، درخواست شده بود تا این ملک به آموزش و پرورش همدان برای ارائه خدمات بازنشستگان واگذار گردد و رونوشتِ این درخواست به میراث فرهنگی استان همدان فرستاده شد.

نهم تیر سال جاری علی مالمیر - مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان - در نامه ای به غلامرضا خانی پور - مسئول کانون بازنشستگان آموزش و پرورش همدان-، علاوه بر تاکید بر لزوم حفاظت از این اثر تاریخی درخواست کرد تا نسبت به تامین اعتبار برای پژوهش، حفاظت و مرمتِ این بنای تاریخی اقدام مورد احتیاج انجام گردد تا از آسیب های بیشتر به این بنا جلوگیری گردد.

همچنین مالمیر 15مرداد نیز در نامه ای به رئیس اداره اموزش و پرورش ناحیه یک همدان درخواست توجه به پژوهش، حفاظت و مرمت این اثر تاریخی را داشت.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 37116

به "طرح شان برای خانه ایرانی همدانی ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح شان برای خانه ایرانی همدانی ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید