عوارض کم خوابی را با رژیم های غذایی سالم کاهش دهید

پژوهشگران دانشگاه استنفورد به سرپرستی مریم حمیدی دانشمند ایرانی این دانشگاه دریافتند که انتخاب یک رژیم غذایی خوب می تواند عوارض منفی کم خوابی را کاهش دهد.

عوارض کم خوابی را با رژیم های غذایی سالم کاهش دهید

به گزارش خبرنگاران و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه استنفورد، پژوهشگران در آنالیز جدیدی دریافتند که یک رژیم غذایی بهتر می تواند عوارض جانبی کم خوابی را کاهش دهد.

پژوهشگران دانشگاه استنفورد(stanford university) به سرپرستی مریم حمیدی(Maryam Hamidi)، دانشمند علوم تغذیه این دانشگاه، آنالیز جدیدی در خصوص اثرات کم خوابی و کاهش عوارض آن بر بدن انجام داده اند. حمیدی برای انجام دادن این پژوهش، از ساعت هشت شب تا پنج صبح روز بعد بیدار ماند و مجبور شد به عنوان بخشی از این آنالیز، مواد غذایی هم از نوع سالم و هم ناسالم مصرف کند.

حمیدی در این آنالیز ها، به نتایج عجیبی دست یافت. وی در این باره گفت: من از حدود ساعت شش تا هفت شب، آغاز به خوردن چیپس هایی کردم که در دفتر کارم بودند. سپس یک نوشابه رژیمی خوردم و پس از آن، خوردن بسته های دیگری از چیپس را آغاز کردم.این کار برای من لذت بخش بود و احساس می کردم دوست دارم آن را همواره تکرار کنم.

حمیدی به عنوان یک متخصص تغذیه، با این کار فهمید که چقدر مصرف غذاهای سالم هنگام خستگی، سخت است. حتی اگر از اهمیت یک رژیم غذایی خوب باخبر باشید، باز هم نمی توان این موضوع را انکار کرد.

وی اضافه نمود: من هرگز تا پیش از این آنالیز، سه بسته چیپس را یکجا نخورده بودم.

پزشکانی که ساعاتی طولانی از روز را کار می نمایند و چرخه خواب آنها مختل می گردد، معمولا از کم خوابی رنج می برند. بسیاری از پژوهشگران کوشش نموده اند تا با کاهش ساعات کار یا تنظیم دوباره برنامه روزانه، راه هایی برای بهبود خواب پیدا نمایند اما تعداد کمی از آنها به آنالیز تاثیر بهبود رژیم غذایی بر کم خوابی پزشکان پرداخته اند.

حمیدی و دیگر پژوهشگران دانشگاه استنفورد در این پروژه، اثر رژیم غذایی را بر 245 پزشک مورد آنالیز قرار دادند و دریافتند که یک رژیم غذایی خوب می تواند عوارض جانبی کم خوابی را کاهش دهد.

موانع خوب غذا خوردن

پزشکان در محل کار خود، با موانع قابل توجهی برای خوب غذا خوردن رو به رو می شوند که از آن جمله می توان به ساعات کاری طولانی، کار سنگین و محدودیت دستیابی به وعده های غذایی سالم اشاره نمود. یافته های این پژوهش نشان می دهند که پزشکان می توانند با انتخاب گزینه های سالم غذایی، خستگی مغز، سختی در تمرکز و کج خلقی های ناشی از کم خوابی را کاهش دهند و با این کار، اثر مثبتی بر مراقبت از بیمار خود نیز داشته باشند.

حمیدی ادامه داد: هیچ کس واقعا در خصوص اثرات رژیم غذایی یک پزشک بر سلامت بیمار او فکر نمی نماید.

حمیدی طی 21 سال تجربه خود از کار کردن با پزشکان، به آنالیز اثر میان وعده هایی مانند چیپس بر خواب پزشکان پرداخته است؛ به خصوص هنگامی که گزینه های انتخابی، محدود هستند.

پژوهشگران استنفورد در این پروژه، به مرور پژوهش های علمی پرداختند که چندین دلیل احتمالی مصرف غذاهای ناسالم هنگام خستگی را آنالیز نموده بودند.

شکر می تواند سطح قند خون را به سرعت بالا ببرد. کافی نبودن خواب می تواند عملکرد مغز را کاهش دهد و به نقص در تصمیم گیری منجر گردد. پژوهش ها حاکی از این هستند که تاثیر کم خوابی بر تنظیم هورمون اشتها و تغییر عملکرد مغز می توانند به میل افزایش سطح انرژی با یاری غذا و میان وعده های دارای قند، سدیم، چربی و چربی اشباع شده منجر شوند.

حمیدی افزود: همه این موضوعات می توانند پزشکان را به سوی مصرف غذاهای ناسالم سوق دهند. ماهیت پزشکی، خوب غذا خوردن را به کار سختی تبدیل می نماید.

پژوهش های پیشین نیز نشان داده اند که بهبود رژیم غذایی می تواند با بهبود عملکرد شناختی و کیفیت خواب، به کاهش خستگی یاری کند.

در شرح این پژوهش آمده است: مکانیسم های احتمالی برای آنالیز اثرات رژیم غذایی علاوه بر کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، بر عملکرد شناختی، تنظیم هورمون ها، پیغام رسان های عصبی و جریان خون نیز اثر می گذارند.

توصیه حمیدی به پزشکان این است که مصرف میان وعده های آماده را که قند، سدیم و چربی اشباع شده بالایی دارند، متوقف نمایند و به جای آنها میوه ها، سبزیجات، خشکبار، سالاد و میان وعده های سالم دیگر را مورد استفاده قرار دهند.

این پژوهش، در مجله American Journal of Lifestyle Medicine به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عوارض کم خوابی را با رژیم های غذایی سالم کاهش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض کم خوابی را با رژیم های غذایی سالم کاهش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید