عینک های ردیابی چشم که بدون باتری کار می نمایند!

به گزارش مجله سرگرمی، محققان کالج دارتموث موفق به ابداع عینک های ردیابی چشم کم هزینه ای شده اند که بدون احتیاج به باتری با دقت بالا عمل می نماید.

عینک های ردیابی چشم که بدون باتری کار می نمایند!

به گزارشگروه وبگردی خبرنگاران؛ سیستم های ردیابی چشم، مطمئنا چیز زیادی به عینک های واقعیت افزوده اضافه خواهند کرد، زیرا می توانند محتوای بصری را براساس آنچه که کاربران دنبال می نمایند، تنظیم نمایند یا برای کنترل بدون بکارگیری دست در بازی های رایانه ای استفاده شوند.

ادغام همه این ها در یک عینک سخت است، زیرا آنها احتیاج به تامین نیروی زیادی توسط باتری ها دارند.

اما دانشمندان کالج دارتموث اکنون عینک های ردیابی چشم جدیدی طراحی نموده اند که تنها از سلول های خورشیدی تعبیه شده روی دسته عینک نیرو می گیرد.

سیستم های ردیابی چشم متحرک به طور معمول از دوربین های مینیاتوری که به سمت چشم نشانه رفته اند، استفاده می نمایند، به علاوه آنها احتیاج به پردازش تصویر زیادی دارند. به این معنی که آن را کار پرهزینه ای می نماید. به علاوه آنها احتیاج به باتری های نسبتا بزرگ دارند و یا باتری کوچکتری که باید زود به زود شارژ گردد.

بیشتربخوانید:عینک های هوشمند دیدتان را به زندگی تغییر می دهند!

با این حال، سیستم جدید، این محدودیت ها را از میان برداشته است.

این عینک جدید که توسط یک تیم از کالج دارتموث به رهبری پروفسور شیا ژو ساخته شده است، از یک فریم عینک مجهز به سخت افزارهای موجود در بازار که شامل ریزپردازنده، LEDهای نزدیک به مادون قرمز، فتودیودها(دیودهای حساس به نور) و سلول های خورشیدی نازک تعبیه شده بر روی فریم عینک بهره می برد.

LEDها با استفاده از این سلول های خورشیدی، به چشم چپ کاربر از چند جهت نور می تابانند. سپس فتودیودها الگوهای نور انعکاسی را شناسایی می نمایند و پردازنده آن الگوها را تجزیه می نماید تا موقعیت قرنیه را در زمان واقعی تعیین کند.

این سیستم همچنین از الگوریتم های سفارشی برای ردیابی، سرعت و شتاب قرنیه با دقت یک میلی متر بهره می گیرد.

به نظر می رسد که این عینک ها می توانند برای تامین نیروی خود، تنها از روشنایی داخلی استفاده نمایند. در واقع، آنها در فضاهای بسته به راحتی کار می نمایند.

ژو می گوید: این یک پیشرفت هیجان انگیز برای علاقه مندان به بازی های رایانه ای، توسعه دهندگان و سایر کاربران عینک های هوشمند است. این اولین ردیاب چشم است که می تواند در عینک های روزانه شما قرار گیرد و بدون باتری کار کند.

ردیابی چشم

ردیابی چشم(Eye tracking) شامل فرآیند محاسبه نقطه ای که چشم به آن خیره شده و همچنین محاسبه حرکات چشم می باشد. به زبان ساده تر، فرآیند اندازه گیری فعالیت های چشم است.

این فرآیند با استفاده از دستگاه ردیاب چشم (eye tracker) ممکن می گردد، بدین ترتیب که دستگاه قادر است تعیین کند که تمرکز چشم شما دقیقا روی کدام نقطه است یا چه میزان چشم شما از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت می نماید.

این دانسته ها می تواند هوشیاری، میزان توجه، تمرکز، خواب آلودگی و بسیاری دیگر از حالات ذهنی را تعیین کند.

به یاری این داده ها می توان بطور مثال، بینش بهتری نسبت به رفتار مشتریان از طریق میزان توجه آن ها به اقلام مختلف به دست آورد یا در طراحی واسط های کاربری از این داده ها یاری گرفت.

همچنین، این فناوری می تواند ابزاری کارآمد فراهم کند تا افراد با محدودیت های جسمی و ذهنی تعامل آسان تری با محیط داشته باشند.

نسل های مختلف ردیاب چشم از فناوری های مختلفی استفاده می نمایند، اما نمونه های امروزی آن به لحاظ سخت افزاری شامل یک دوربین و یک فراتاب(پروژکتور) می باشد.

بدین ترتیب که یک پروژکتور کوچک، نور مادون قرمز را به چشم می تاباند. دوربین، در بازه های زمانی کوتاه از چشم عکس می گیرد و با پردازش آن تصاویر، جزئیاتی از بازتاب نور از چشم به دست می آید. به یاری این داده ها و الگوریتم های ریاضی، نقطه ای که بیننده در هر لحظه به آن می نگرد، محاسبه می گردد.

انواع مختلفی از ردیاب چشم برای کاربردهای مختلف وجود دارد. بطور مثال نمونه های رومیزی که از طریق آنها مطالعه حرکات و رفتار کاربر در هنگام هر نوع فعالیت با رایانه ممکن می گردد.

نمونه دیگر به صورت عینک می باشد که در این حالت کاربر دیگر محدود به یک صفحه نمایشگر نیست و آزادانه می تواند حرکت کند.

منبع: ایسنا

عینک های ردیابی چشم که بدون باتری کار می نمایند!

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 5567

به "عینک های ردیابی چشم که بدون باتری کار می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عینک های ردیابی چشم که بدون باتری کار می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید