فرسودگی شبکه فاضلاب مانع برطرف نم زدگی دیوار مسجد جامع اصفهان شد

به گزارش مجله سرگرمی، معاون حفظ و احیای بناهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: برای برطرف مشکل نم زدگی دیوار مسجد جامع اصفهان اقدامات فنی لازم توسط این اداره کل انجام شد اما فرسودگی شبکه فاضلاب مانع نتیجه بخش بودن این اقدامات بازدارنده شده است.

فرسودگی شبکه فاضلاب مانع برطرف نم زدگی دیوار مسجد جامع اصفهان شد

ایرنا: ناصر طاهری با بیان این که برای رفع این مشکل به همکاری شرکت آب و فاضلاب احتیاج است، توضیح داد: بنای تاریخی مسجد جامع اصفهان در 2 دهه گذشته با این مشکل روبرو شده و نم زدگی قسمت های پایین دیوارهای بخشی از این بنا موجب از بین رفتن زیبایی بصری این قسمت ها شده است .

وی بیان نمود: برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، آسفالت کوچه های مجاور بنا را برداشتیم و به جای آن با مصالح مناسب کف سازی کردیم تا با انجام تنفس خاک در این قسمت ها از نفوذ رطوبت به پایه ها و قسمت های پایین بنا جلوگیری گردد.

معاون حفظ و احیای بناهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به سطح مسجد جامع اصفهان از کوچه های مجاور این بنا پایین تر است گفت: شیب بندی به منظور راهنمایی آب های سطح برای جلوگیری از نفوذ به این بنای تاریخی از دیگر اقدام هایی بود که انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه این اقدام ها تاثیر بازدارندگی زیادی در رطوبت این بنای تاریخی داشته است، توضیح داد: به دلیل فرسودگی شبکه فاضلاب محل، این مشکل بطور کامل رفع نشده است و در مکاتباتی که با اداره شرکت آب و فاضلاب اصفهان انجام داده ایم ترمیم این شبکه را خواهان شده ایم.

طاهری اضافه کرد: مسجد تاریخی امام اصفهان در سالهای گذشته با چنین مسئله ای روبرو بود و دچار نم زدگی شده بود اما با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان، شبکه فاضلاب اطراف بنا که دچار فرسودگی شده بود ترمیم شد و مسجد امام از نم زدگی رهایی یافت.

معاون حفظ و احیای بناهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه دیوارهای مسجد جامع اصفهان از چندین سال قبل درگیر نم زدگی شد، گفت: طی این مدت مکاتبات زیادی را با شرکت آب و فاضلاب اصفهان انجام داده ایم و همچنان منتظر اقدام آنها هستیم.

وی اضافه کرد: نم زدگی دیوارهای مسجد جامع اصفهان گرچه اکنون تهدید جدی برای این بنا به شمار نمی آید اما چنانچه رفع نگردد و این روند ادامه یابد برای این بنای تاریخی مخرب خواهد بود و به تهدید جدی تبدیل خواهد شد.

مسجد جامع عتیق اصفهان که در سال 1310 با شماره 95 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت، شاهکار بی نظیری از معماری اسلامی است، این بنا در میدان قیام، سبزه میدان، خیابان هارونیه واقع شده است.

کاوش ها قدمت این مسجد را به صدر اسلام نسبت داده اند که ابتدا ابعاد آن کوچکتر و از نظر جهت قبله با مشکلاتی روبرو بود تا اینکه در سال 156 هجری طرح نخست مسجد به شکل ‘بومسلمی یا ‘شبستان ستوندار ساخته شد که محراب و بخش بزرگی از دیوار قبله مسجد قدیمی در زیر کف شبستان جنوبی مسجد کنونی یافت شده است. سوی قبله مسجد قدیمی با سوی قبله کنونی 20 تا 30 درجه اختلاف دارد.

در اوایل قرن سوم هجری قمری، این مسجد کهن ویران شده و بر ویرانه های آن مسجدی بزرگ تر نزدیک به ده جریب ساخته شد، در روزگار آل بویه بخش هایی به ساختمان مسجد اضافه شد، اما در سده پنجم و ششم (پس از آتش سوزی سال 515 هجری قمری) مسجد به چهار ایوانی تبدیل شد.

انواع کاشی کاری های منقش به اشعار نظامی و معرق پیش از اسلام، گچبری از دوران ساسانی، انواع سفال و شیشه با رنگ های آبی، زرد و قرمز با روکش طلا متاثر از هنر ساسانی در کند و کاوهای این مسجد به دست آمده است.

مسجد جامع اصفهان محراب های متعددی دارد که مهمترین آن در ضلع شمالی ایوان غربی در شبستانی که از طریق اولجایتو فرمانروای ایلخانی ساخته شد قرار گرفته است. این محراب نمونه نفیسی از تزئین گچبری است و در دو سوی تورفتگی تاق دار آن دو ستون کوچک تعبیه شده و کمان نوک تیزی بالای آنها را به هم متصل می نماید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 55237

به "فرسودگی شبکه فاضلاب مانع برطرف نم زدگی دیوار مسجد جامع اصفهان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرسودگی شبکه فاضلاب مانع برطرف نم زدگی دیوار مسجد جامع اصفهان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید