قرارگیری موزه صلح اصفهان در میان طرح های گروه صلح جای جاگات

به گزارش مجله سرگرمی، ایرنا/ براساس خبرهای واصله، قرارگیری موزه صلح اصفهان در میان طرح های گروه صلح جای جاگات مشاهده می گردد.

قرارگیری موزه صلح اصفهان در میان طرح های گروه صلح جای جاگات

موزه صلح اصفهان، پیغام دوستی ایران به دنیا

در گزارش های گروه صلح و دوستی جای جاگات، موزه صلح اصفهان به عنوان ظرفیتی در جهت آموزش صلح به بچه ها معرفی گردید و به همین دلیل، در وبینار بین المللی آموزش صلح در مناطق دچار بحران به آنالیز روش ها و دست آوردهای آموزشی موزه صلح اصفهان پرداخته شد.

این همایش که قرار بود در سوئیس برگزار شود، بدلیل همه گیری ویروس کرونا چهارشنبه 10 ژوئن به صورت مجازی برگزار گردید. برگزار نمایندگان این وبینار، گروه صلح و دوستی جای جاگات بودند و سخنرانان آن از کشورهای انگلستان، ایران، اسپانیا و سریلانکا به روش و دست آوردهایشان در زمینه آموزش صلح پرداختند.

لازم به ذکر است محورهای گفت و گو در این سمینار توسط مجید ملک زاده، مدیر موزه صلح، پروانه امیریان مدیر اجرایی و گروه همراه ایرانی صلح جای جاگات از شهرهای کرمان، شیراز، کاشان و اصفهان در هنرمند سرای هورشید مشخص و آنالیز شد.

همچنین، سلسله همایش های بین المللی گروه صلح و دوستی جای جاگات به موضوعاتی چون عدالت زیست محیطی، اجتماعی و آموزش صلح در راستای روز دنیای صلح، ارائه صلح آرام، یادگیری ساختار صلح به واسطه نمایشگاه ها و آثار دست ساز، یادگیری ساختار صلح از طریق توسعه اقتصاد جوامع محلی، معضلات بومی و آموزش صلح می پردازد.

صلح در ایران از نگاه جای جاگات

گروه صلح و دوستی جای جاگات در سال 2014 در هند راه انداری شد و با بیست و پنج هزار عضو با پنجاه کشور دنیا در ارتباط است. در زمستان سال گذشته، شش نفر از رهبران این گروه در شهرهای جنوب و جنوب غربی ایران تا تبریز با همکاری و هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران سفر و پیاده روی کردند.

راجا گوپال پی وی، رئیس هیات مدیره گروه صلح و دوستی جای جاگات در زمان حضورش در ایران درباره کمکهای سازمان ملل به آنها در راستای مطالعات تحقیقاتی درباره صلح گفت: افراد زیادی در ژنو هستند که می خواهند نتایج کار ما را ببینند. هدفمان این است که ببینیم در کشورهای مختلف چه کارهای برای صلح می توان انجام داد.

آنطور که گوپال گفت، یکی از اهداف گروه جای جاگات در سفر و راهپیمایی یک ساله این است که در بازگشت به این کشورها، اتحاد قویتری برای صلح بنیان نمایند.

در سفر سه هفته ای رهبران گروه صلح و دوستی جای جاگات به ایران، آنها از اصفهان و موزه صلح دیدن کردند. در بخش هایی از گزارش گروه صلح و دوستی جای جاگات درباره سفر به شهرهای ایران آمد: برنامه سه هفته ای سفر به ایران شامل تعامل های یک به یک، بحث و گفت و گوهای گروهی و جلساتی بود که هدف از راهپیمایی جای جاگات و اندیشه ضد خشونت گاندی را تبلیغ نموده و همچنین یادگیری تاریخ محلی، سنن و الگوهای معیشت ایران را در پی داشت. آنچه ما آموختیم این است که صلح به طور عمیق در جامعه رعایت شده بود.

همچنین، در بخش هایی دیگر از این گزارش به موزه صلح در اصفهان اشاره شد که می توان از آن در جهت ایجاد فرصت های مختلف همچون برگزاری کارگاه و آموزش های مربوط به ایجاد صلح بهره مند شد.

هنر در خدمت موزه صلح

موزه صلح اصفهان که اکنون به عنوان یکی از موضوعات در گزارش های ارائه شده توسط گروه جای جاگات به مقر سازمان ملل در ژنو مورد توجه نهاده شده، حاصل 86 سال کار در حوزه هنر و صنایع دستی است که از سیزده سال پیش با تمرکز بر به کارگیری هنر در خدمت صلح فعالیت می نماید.

این موزه توسط گروه صلح و دوستی جای جاگات به عنوان ظرفیتی در جهت آموزش صلح به بچه ها معرفی گردید و به همین دلیل یکی از مدعوین و سخنرانان وبینار بین المللی آموزش صلح در مناطق دچار بحران از ایران و از موزه صلح اصفهان بود تا در این همایش مجازی به ارائه روش و دست آوردهای آموزشی صلح بپردازد.

مجید ملک زاده، مدیر موزه صلح پیرامون قرارگیری موزه صلح اصفهان در میان طرح های گروه صلح جای جاگات گفت: هنرمندان و آموزگاران قوی ترین افراد روی زمین هستند. بنابراین به عنوان یک هنرمند و معلم، آموزش را بهترین و موثرترین قدم آغاز یک حرکت عظیم در منطقه ای که فاقد موزه و بستر لازم برای آشنایی با صلح است، می دانم و در این راستا با همین باور فعالیت می کنم.

ملک زاده در ادامه اضافه کرد: ما به این موزه به عنوان مدرسه برای آموزش بچه ها و پایان به عنوان یک اتاق فکر برای آینده ای بهتر نگاه می کنیم.

این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه کارهای فرهنگی برای ترویج صلح به سرعت به جواب نمی رسند گفت: ملموس نمودن موضوع هایی که به نوعی بشر را به یاد صلح بیندازد و فرصت اندیشیدن و ترویج صلح را در درون افراد نهادینه نماید، باعث شد که موزه صلح به عنوان مکانی برای تعامل، آموزش و گفت و گوهای مثبت تاسیس شود.

قدم های موزه صلح در خاورمیانه

مدیر موزه صلح همچنین یادآور شد: ما در این موزه فلزات سخت و خشن را به نرمی، لطافت و آثار هنری مفهومی با موضوع های دوستی، طبیعت، ادبیات و صلح تبدیل می کنیم.

وی اضافه کرد: حدود 13 سال است که بر فعالیت های صلح آمیز متمرکز شده ام و به طراحی، ساخت و جمع آوری تعداد زیادی از نشانه ها، داستان ها و ادبیات در رابطه با صلح بین ملت های خاورمیانه پرداخته ام.

ملک زاده ادامه داد: بیشترین آموزش های رایج در مدارس و دانشگاه ها فقط بر روی دانش متمرکز هستند و بعضی از آنها بر روی مهارت ولی خروجی آنها سرگردان است. ما در موزه صلح بر بینش متمرکز شدیم و معتقدیم فقط یک راه قدرتمند و موثر برای رسیدن و نزدیک شدن به صلح وجود دارد و آن تغییر بینش مردم است.

وی کوشش هایش را در موزه صلح در راستای تبدیل شعار صلح به شعور صلح و ملموس کردن آن دانست و اضافه کرد: ما معانی عمیق را از هر ملتی و کشوری بیرون کشیده ایم و آنها را با هنر برای بهتر ماندن در ذهن بشر ماندگار ساخته ایم.

ملک زاده موزه صلح اصفهان را مکانی برای عشق ورزیدن به محیط زیست - حیوانات - مخلوقات و انسانیت معرفی کرد و گفت: براین باوریم که هیچ گیاه هرزی در دنیا وجود ندارد. آنچه که ما به آن علف هرز می گوییم، گیاهانی هستند که تا به امروز نتوانسته ایم عملکرد و سودمندی آنها را پیدا کنیم. این مفهوم در رابطه بین مردم کشورها و صلح نیز صادق است. بنابراین، سعی می کنیم برای ترویج صلح راه هایی را پیدا کنیم که با پذیریش تنوع در فرهنگ، زبان و سایر تفاوت ها مردم را به همدیگر نزدیکتر کند.

سکه دو روی آموزش های موزه صلح

وی در رابطه با فعالیت های آموزشی در موزه صلح به آشناسازی مردم با سمبل های صلح در راستای ترویج صلح اشاره نمود و اضافه کرد: کوشش ما در موزه، آموزش نحوه نگریستن به دنیا از زاویه ای دیگر است. می خواهیم صنعت جذاب و سود آور جنگ و تسلیحات نظامی را به صنعت جذاب و سودآور صلح مبدل نماییم، چرا که معتقدیم این راه پیمودنی است، لذا کوچکترین تغییرات برای ما مهم، عظیم و قابل توجه است.

ملک زاده گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی، غرفه های صلح و دوستی، گردهمایی های نقاشی صلح، عظیمداشت روز دنیای صلح و روز دنیای علم در خدمت صلح، جلسات هم اندیشی جهت ایجاد اندیشکده دنیای صلح، آموزش نوجوانان با هدف ترویج موضوع صلح از فعالیت های ما در راستای ترویج صلح است.

ملک زاده در رابطه با فعالیت های موزه صلح برای آموزش صلح به بچه ها گفت: بچه ها و دانش آموزان به سطح بالاتری از توقعات نسبت به قبل تغییر نموده اند و بنابراین به راه های موثرتر برای آموزش آنها احتیاج داریم. ما به دانش آموزان و بچه ها تکنیک های خلاقیت می آموزیم و ایجاد چالش می کنیم تا بتوانند تکنیک های آموخته شده را به کار ببندند و پایان منتظر خواهیم بود که این روشها را برای صلح و توسعه در آینده بکار گیرند.

این فعال فرهنگی آموزش صلح را سکه دو رویی تفسیر کرد که یک روی آن بچه ها و نوجوانان و روی دیگر آن جوانان و عظیمسالان هستند: پرداختن یک جانبه به هر سمت این سکه باعث غفلت و خسارات جبران ناپذیر به اصل صلح هست، لذا با تمرکز و تعادل بخشیدن بر حرکتهای خود در این راستا بر ایجاد تعادل در آموزش مصمم هستیم.

گروه صلح و دوستی جای جاگات با هدف تحقق و گوشزد ارزش های مبارزه بدون خشونت گاندی، تعلق زمین به همه و مطالعه تحقیقاتی درباره صلح به بعضی از کشورهای دنیا از جمله ایران سفر کردند. آنها در این سفر از شهرهای شیراز، بوشهر، بندرعباس، کرمان، یزد، اصفهان و کاشان ملاقات کردند.

موزه صلح اصفهان در آنالیز و گزارش های ارائه شده درباره چگونگی برقراری صلح در ایران توسط گروه صلح و دوستی جای جاگات مورد توجه نهاده شد. این موزه توسط بخش خصوصی اداره می شود و با استفاده از هنر و صنایع دستی، سعی در آموزش و ترویج صلح دارد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: همگردی
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 96047

به "قرارگیری موزه صلح اصفهان در میان طرح های گروه صلح جای جاگات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارگیری موزه صلح اصفهان در میان طرح های گروه صلح جای جاگات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید