کشت برنج تراریخته در جهان تجاری نشده است، ایران واردکننده نیست

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی، سمیرا کهک با بیان اینکه 22 سال از کشت تجاری محصولات تراریخته در جهان می گذرد و در طول این سال ها روند فراوری این محصولات رو به افزایش بوده است، گفت: کشورهای فراوری کننده محصولات تراریخته به ویژه کشور آمریکا، بزرگترین مصرف کنندگان این محصولات هستند و دلیلی هم ندارد که خود فراوریکنندگان، این محصولات را مصرف نکنند. چرا که محصولات تراریخته سختگیرانه ترین استانداردها را برای کسب مجوز پشت سر می گذارند و به همین دلیل است که می توان از سلامتشان اطمینان داشت.

کشت برنج تراریخته در جهان تجاری نشده است، ایران واردکننده نیست

وی با بیان اینکه محصولات تراریخته با اهدافی چون کاهش مصرف سموم آفت کش و کاهش خاک ورزی و یا حتی افزایش میزان ویتامین ها و مواد معدنی، فراوری می شوند، ادامه داد: طبیعی است که اولین هواداران این محصولات، خود فراوری نمایندگانشان باشند.

کهک اضافه نمود: آمارهای واردات و صادرات محصولات غذایی و کشاورزی سالانه توسط سازمان خواروبار جهانی منتشر می گردد و این آمارها نشان نمی دهند که کشوری مثل آمریکا با سطح زیر کشت 34 میلیون هکتاری سویای تراریخته، سویای مورد احتیاج خود را از کشورهای دیگر وارد کند. آمارهای این چنینی در خصوص سایر محصولات تراریخته و سایر کشورهای فراوری نماینده نیز موجود است.

دبیر شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی اعلام کرد: تا انتهای سال 2017 محصولات تراریخته در 24 کشور جهان و در سطحی در حدود 190 میلیون هکتار کشت شدند و 190 کشور جهان هم مصرف نماینده این محصولات هستند.

وی کشورهای عمده فراوری نماینده محصولات تراریخته را آمریکا، برزیل، آرژانتین، کانادا و هند عنوان نمود و گفت: عمده محصولات تراریخته ای که در بازار تجارت جهانی قرار گرفته اند شامل سویا، کلزا، ذرت و پنبه می گردد. البته تنوع محصولات فراوری شده بیشتر از این چهار مورد است.

دبیر شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی اضافه نمود: کشورهای آمریکا، برزیل، آرژانتین، کانادا و هند به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت محصولات تراریخته را به خود اختصاص داده اند. از این میان آمریکا با 75 میلیون هکتار در صدر قرار گرفته است.

کهک درباره انتشار بعضی اخبار از واردات برنج تراریخته به کشور اضافه نمود: بر اساس آمارهای موجود، ایران هرگز وارد نماینده برنج تراریخته نبوده و نیست. اساساً برنج تراریخته در هیچ کجای جهان به صورت تجاری کشت و فراوری نمی گردد. جالب تر اینکه اولین پژوهشگر فراوری نماینده برنج تراریخته که برنج فراوریی وی دارای قابلیت های تجاری نیز بوده، یک محقق ایرانی است. برنج های تراریخته ای که در کشورهای دیگر جهان و عمدتاً چین فراوری شده و مجوز دریافت نموده اند، فقط در حد آزمایشگاهی و گلخانه ای بوده اند و تجاری نشده اند.

وی با بیان اینکه با وجود توان علمی فراوری این محصولات در کشور، حدود 15 سال است که جمهوری اسلامی ایران وارد نماینده این محصولات است، گفت: به طور عمده خوراک دام و روغن های نباتی مصرفی ما تراریخته است و از خارج از کشور وارد می شوند. این محصولات مشتمل بر سویا، ذرت، کلزا و پنبه هستند.

کهک درباره مجوز محصولات تراریخته که وارد کشور می شوند گفت: اصولاً موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی یا همان تراریخته ها، در سه دسته بندی متفاوت، مجوز دریافت می نمایند که مشتمل بر غذای انسان، خوراک دام و کشت می شوند. بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران مصوب 1388 مجلس شورای اسلامی، 3 دستگاه ذی صلاح مشتمل بر وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست جهت صدور مجوز در حوزه کشاورزی، سلامتی و محیط زیست انتخاب شده اند. واردات این محصولات نیز بر حسب نوع مصرف مستلزم کسب مجوز از هر یک از این سه دستگاه ذی صلاح است.

دبیر شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی اعلام کرد: سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام نموده که محصولات تراریخته ای که در بازار تجارت جهانی قرار دارند، ارزیابی های ایمنی زیستی خود را گذرانده اند و در نتیجه سلامت و ایمن هستند. یک تحقیق 10 ساله در اروپا نیز جنبه های مختلف این محصولات از جمله سلامتی و زیست محیطی را مورد آنالیز قرار داده و در نهایت بر سلامت و ایمنی آن ها صحه گذاشته است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 55393

به "کشت برنج تراریخته در جهان تجاری نشده است، ایران واردکننده نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت برنج تراریخته در جهان تجاری نشده است، ایران واردکننده نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید