کمین تجار خارجی برای تب سنج هوشمند غیر تماسی محققان بجنوردی ، صرفه جویی بیش از 30 میلیاردی در یک سال!

به گزارش مجله سرگرمی، چند جوان نخبه بجنوردی مدتی است پیروز به ساخت تب سنج هوشمند غیر تماسی شده اند، اما در دریافت مجوز برای فراوری انبوه، درگیر فرایند های اداری هستند.

کمین تجار خارجی برای تب سنج هوشمند غیر تماسی محققان بجنوردی ، صرفه جویی بیش از 30 میلیاردی در یک سال!

گروه دانشگاه خبرنگاران، حسین اکبری؛ در سال جهش فراوری قرار داریم. سالی که با حمایت از فراورینمایندگان می بایست تغییر محسوسی در زندگی مردم رخ دهد. از این رو باید تمام نهادها، ارگان ها و دستگاه های مختلف کوشش نمایند تا فراورینمایندگان ریز و درشت توانایی ایستادن روی پای خود را داشته باشند.

حمایت ها در این مرحله بسیار بااهمیت است. اگر این پشتیبانی صورت گیرد، می توان امید فراوانی به تحقق شعار سال داشت.

این حمایت ها از جوانان نخبه که فراوریات مبتکرانه دارند باید بسیار ویژه تر باشد؛ جوانانی که تا یک مشکل برای کشور به وجود می آید با تمام توان به میدان آمده و برای برطرف آن کوشش می نمایند. یکی از همین گروه های جوان نخبه که امروز سعی نموده یک احتیاج کشور را برطرف کند، شرکت کنجد است که با حضور 5 جوان در پارک علم و فناوری خراسان شمالی فعال است.

کنجد اخیرا توانسته به فراوری تب سنج هوشمند با خطای بسیار پایین دست یابد؛ فراوریی که در این شرایط می تواند بخش مهمی از احتیاج کشور را برطرف کند. از این رو به ملاقات این تیم رفتیم و با آن ها تبادل نظر کردیم.

اعضای شرکت کنجد حدود 3 سال است دور هم جمع شده اند. هادی زحمتکش، یکی از اعضای این تیم منسجم به تشریح فعالیت های شرکتشان می پردازد. او در همان ابتدا بیان می نماید که بیشتر فعالیت ها برای ساخت تجهیزات الکترونیکی اعم از طراحی، ساخت مدارها، مونتاژ و تست را، خودشان انجام می دهند.

زحمتکش با اشاره به فعالیت کنجد در زمینه اینترنت اشیا و مبدل های نیروگاهی ادامه می دهد: در بحث اینترنت اشیا در چند حوزه مانند سنسور ها فعالیت کردیم. ما با یک مبدل از حدود 6 ماه قبل وارد پارک علم و فناوری خراسان شمالی شدیم که این ورود باعث جهش ما شد. پارک مانند یک خانواده است و تمام اعضای آن برای ارتقا شرکت ها یاری زیادی می نمایند؛ اما دیر به این مجموعه آمدیم چون فکر می کردیم اینجا نیز مانند سایر نهاد های دولتی کاری برایمان انجام نخواهند داد!

این نخبه در ادامه به بعضی اقدامات پیشین این گروه گریزی می زند و خاطرنشان می نماید: پیش از ورود به پارک نیز تحت قالب همین تیم، درآمدزایی، اما به شیوه سنتی داشتیم. حالا هم دستگاه مبدل امواج خود را به دلیل شیوع کرونا تجاری سازی ننموده ایم و منتظر عادی تر شدن شرایط هستیم. این دستگاه علاوه بر این که امکانات بسیار بیشتری دارد، با حدود یک سوم قیمت مشابه خارجی و داخلی قابل عرضه است.

وی می افزاید: ایدئولوژی اثرگذاری مثبت در جامعه باعث شد دور هم جمع شویم. اقتصاد برای ما مهم است، اما کافی نیست. هدف ما یاری رسانی به تمام مردم است.

افزایش 10 برابری قیمت سنسور های خارجی

اما با شیوع کرونا در جهان و کشور، این گروه به فکر ساخت دستگاه تازه ای افتاد. زحمتکش می گوید وقتی احتیاج کشور به تجهیزات پزشکی را دیدیم، تصمیم به ساخت تب سنج گرفتیم و در 15 اسفند سال گذشته ظرف مدت 24 ساعت سخت افزار آن را آماده کردیم، به گفته او؛ این تنها 10 درصد کار بود.

این جوان نخبه به افزایش حدود 10 برابری قیمت سنسور های مربوط به تب سنج که از خارج کشور تهیه می شد، اشاره می نماید و با طعنه می گوید شرکت سازنده این سنسور ها کاملا دندان های مردم جهان را شمرد!

وی با بیان این که هیچ شرکتی نمی تواند ادعا کند تمام تجهیزات الکترونیکی مورد احتیاجش را خودش می سازد، تصریح می نماید: بوئینگ هم از 80 کشور جهان ماده اولیه می خرد. این یک تفکر غلط است که در کشور ما جا افتاده که می گویند شما که فلان قطعه را وارد می کنید نباید آن را ساخت داخل بنامید.

برای خرید اطلاعات سنسور ها پول نداشتیم

زحمتکش دوباره به داستان ساخت تب سنج رجوع نموده و تاکید می نماید پس از ساخت سخت افزار، طی 5 روز یک پکیج ساختیم. از 20 اسفند تا 25 فروردین آن را تست کردیم و در این مدت بیش از 2 میلیون دیتا برای شناخت سنسور ثبت کردیم. شرکت سازنده، در صورتی دیتای سنسور را به ما می داد که 10 هزار سنسور بخریم. سنسوری که پیش از کرونا 4 دلار بود و حالا قیمتش به بیش از 35 دلار نیز رسیده. عملا چنین سرمایه ای نداشتیم.

این مخترع بجنوردی ادامه می دهد: جالب آنجاست زمانی هم که می خواستیم این سنسور را بخریم، یک مجموعه 600 عدد از آنها را در اختیار داشت اما بعد 12 ساعت گفتند از وزارت کشور همه را خریدند و بردند. البته ما هنوز هم تب سنج در کشور نمی بینیم و تعیین نیست آن سنسور ها کجاست.

در اواخر فرودین ماه کوشش ها به ثمر نشست و حالا تایید دستگاه احتیاج به آزمایش پزشکی دارد. از این رو تیم کنجد با رئیس بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد ارتباط گرفت. طبق گفته اعضای گروه، محصولشان باید با تب سنج هایی که از سیستم پزشکی آمریکا نیز تاییده داشتند مقابله می کرد. در نهایت متخصصان بیمارستان این دستگاه را تایید کردند.

آغاز ماراتن اخذ مجوز

دقیقا زمانی که گروه کنجد فکر می نماید مسائل تمام شده، تازه آغاز ماجراست و آن هم ماجرای مجوز دریافت زحمتکش می گوید: تجهیزات پزشکی احتیاجمند مجوز های خاص خودش است، لذا به سازمان غذا و دارو رفتیم و استقبال خوبی داشتند، اما گفتند اگر یک معرفی نامه از مجموعه استانداری داشته باشید، بهتر است. خواستیم با آقای استاندار جلسه بگذاریم، اما ایشان وقت نداشتند. جلسه ای با محمدرضاپیروز، مسئول کمیته مالی ستاد مبارزه با کرونا خراسان شمالی ترتیب داده شد که در آن تمام گروه هایی که فراوریاتی داشتند، حاضر بودند.

او میگوید: پیروز با روی باز از ما استقبال کرد و گفت هرگاه احساس کردید می توانیم یاریتان کنیم حتما به ما سر بزنید. از این به بعد هرگاه خواستید، به دفتر من بیایید. اما زحمتکش می گوید از آن لحظه دیگر پیروز نشدیم که ایشان را ببینیم.

زحمتکش تصریح می نماید: در این جلسه به ما گفتند که برای مجوز به اداره صنعت و معدن مراجعه کنیم که گفتم دستگاه ما پزشکی است و احتیاج به مجوز ارگان دیگری داریم. لذا نامه ای نوشتیم و از همان موقع تا حالا منتظر تاییدیه استانداری هستیم.

جوان نخبه بجنوردی با گلایه از استانداری می گوید: پس از جلسه، جواب سلام ما را نیز ندادند چه برسد به معرفی نامه. استانداری 10 روز از وقت ما را گرفت.

نهاد ها برای یاری به فراوری تعریف نشده اند

سید رسول مکتبیان، دیگر عضو فعال این تیم معتقد است ارگان ها وظیفه تسهیل گری در فرایند ها را دارند، اما اکنون قبل از فراوری، آنقدر موانع ایجاد می نمایند که انسان به یقین می رسد که اگر کار انقلابی نباشد پیش نخواهد رفت.

مکتبیان می گوید وقتی می خواهید فراوری نماینده باشید و مثلا به بانک سر می زنید متوجه می شوید این نهاد برای یاری به شما به وجود نیامده. آن سیستم دغدغه اش چیز دیگریست. نهاد های دیگر نیز همینطور.

مکتبیان در مورد فرایند فراوری این دستگاه هوشمند که دارای ویژگی های متمایز نسبت به سایر دستگاه های تب سنج است، اظهار می نماید: با دریافت مجوز ها می توانیم روزانه 50 عدد از این تب سنج را بسازیم.

می گوید با توجه به این که در سال 41 میلیارد تومان صرف تب سنج جیوه ای می گردد، استفاده از تب سنج هوشمند غیر تماسی در سال اول این هزینه را به 7 میلیارد تومان کاهش می دهد و باید توجه داشت که یک تب سنج هوشمند الکترونیکی تا 10 سال نیز قابلیت استفاده دارد، لذا در دراز مدت صرفه جویی چند برابر میگردد.

مشتریان دست به نقد خارجی/ دیر مجوز بگیریم محصول را می فروشیم

محمد زارعی، دیگر عضو این تیم پیروز به مشتریان دست به نقد خارجی محصولشان اشاره می نماید و اظهار می نماید: این محصول هم اکنون بدون مجوز و بدون مونتاژ نیز مشتری دارد، اما قصدمان استفاده در درون کشور است. اگر برای اخذ مجوز ها مسئولان یاریی ننمایند از آنجایی که این محصول اکنون مورد استفاده جهان است، شاید مجبور به فروش آن به دیگر کشور ها شویم.

زارعی بیان می نماید: اکنون یک تاجر ترکیه ای و یک تاجر افغانستانی رسما پیشنهاد خریداری محصولمان را داده اند. از آمریکا نیز به صورت واسطه ای پیشنهاد داشته ایم. صادرات این محصول نیز برایمان بسیار صرفه مالی دارد. اما معتقدیم باید ابتدا مردم کشور خودمان از این کالا بهره مند شوند؛ البته اگر مسئولان ما را انتخاب نمایند.

این نخبه همچنین به استفاده از تب سنج های صنعتی به جای تب سنج پزشکی در سطح کشور اشاره می نماید و تاکید می نماید: تب سنج هایی که پیش از کرونا با چند صد هزار تومان از دیگر کشور ها قابل خریداری بود، اکنون 3 یا 4 میلیون تومان خریداری می شوند. آیا در این شرایط تب سنج بسیار پیشرفته تر تیم کنجد ارزش فراوری ندارد؟

زحمتکش در انتها سخنان خود هم از حلقه مفقوده بین دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی و مهندسی گلایه می نماید و می گوید: اگر این دو گروه با یکدیگر مرتبط شوند به راحتی می توانند بسیاری از تجهیزات پزشکی که اکنون وارد نماینده آن هستیم را در داخل کشور بسازند. فقط باید مسئله یابی گردد. دانشجویان با دانش آموزان متفاوت هستند و باید تفاوتشان را دقیقا در این نقاط نشان دهند.

زارعی نیز در سخن انتهای خود تحریم را یک فرصت استثنایی برای رشد عنوان می نماید و ادامه می دهد: شاید در شرایط تحریم تجهیزات گران تر به ما برسد، اما در شرایط کرونا، هیچ کشوری حاضر نیست بسیاری از محصولات پزشکی را حتی با قیمت بالا به ما بفروشند. این یک تجربه بود که باید از آن درس بگیریم. باید خودکفا شویم.

مکتبیان هم در انتها می گوید: این مسائل را عنوان کردیم، اما همه بدانند ما با انقلاب ایم. ما انتقاد داریم، اما شانه خالی نمی کنیم. این حرف های ما برای رشد انقلاب است. ما بدون تعارف به آینده خود و کشورمان اطمینان داریم و فقط باید وظیفه خود را دقیقا انجام دهیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 90175

به "کمین تجار خارجی برای تب سنج هوشمند غیر تماسی محققان بجنوردی ، صرفه جویی بیش از 30 میلیاردی در یک سال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمین تجار خارجی برای تب سنج هوشمند غیر تماسی محققان بجنوردی ، صرفه جویی بیش از 30 میلیاردی در یک سال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید