حدس های برای بازار نفت جهانی در دهه جدید

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران:چالش های پیش روی نفت در دهه میلادی جدید ظاهرا تفاوتی با قبل ندارد؛ اما ممکن است نوسانات شدیدتر باشد.

حدس های برای بازار نفت جهانی در دهه جدید

به گزارش خبرنگاران آمریکا نیز که در دهه گذشته بزرگ ترین فراورینماینده نفت بود، در 10 سال آینده تبدیل به صادرنماینده خالص نفت می گردد. در عین حال، تداوم جنگ تجاری می تواند باعث تکرار رکود اقتصادی مشابه دهه گذشته گردد و چشم انداز تقاضا را بیش از پیش تیره کند. در این میان رشد چشمگیر فراوری خودروهای برقی و توسعه انرژی های تجدیدپذیر نسبت به قبل با قدرت بیشتری سوخت های فسیلی را به چالش خواهد کشید.

آنالیز نفت در آستانه ورود به دهه ای تازه نشان می دهد چالش های پیش روی این ماده استراتژیک اگرچه با آنچه در دهه قبل وجود داشته تفاوت چندانی نخواهد داشت، با این حال انتظار می رود نوسانات بیشتری بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد. آنالیز دهه گذشته و تحولات نفت در آن بار دیگر بی ثباتی سوخت های فسیلی در برابر اتفاقات را گوشزد می نماید. نگاهی به فرایند قیمت ها در یک دهه گذشته نشان می دهد انفجار قیمت ها بین سال های 2011 تا 2014 به سقوطی ناخوشایند در میانه های 2014 منجر شد که تا اوایل 2017 ادامه داشت. در آن دوره زمانی بهای شاخص نفت خام برنت در طول چهار ماه به نصف کاهش پیدا کرد و از 115 دلار در سپتامبر 2014 به 27/ 67 دلار بر بشکه در ژانویه 2015 رسید. به گزارش اس اندپی گلوبال پلتس، طی یک دهه گذشته شاخص نفت خام برنت به طور متوسط روی 79 دلار بر بشکه بوده است. طبق این گزارش بحران های اقتصادی، افزایش پیش بینی نشده فراوری نفت در آمریکا و تحولات پر تنش در خاورمیانه، از جمله عواملی بوده اند که فرایند قیمتی بازار نفت در دهه گذشته را معین نموده اند.

اما فعالان اصلی صنعت نفت از تجربه هایی که در دهه گذشته بر آنها گذشت، درس گرفته اند. آنها آموخته اند که استراتژی های موثرتری برای مقابله با بی ثباتی های بازار نفت اتخاذ نمایند تا از تحولات و نوسانات آن آسیب کمتری ببینند. اما حتی با وجود تجربه هایی که نفت در دهه گذشته داشته و باعث اتخاذ استراتژی های جدید از سوی بازیگران صنعت نفت شده، نمی توان انتظار داشت از این پس تحولات و فرایندهای مختلفی که در دنیا اتفاق می افتد بر نفت اثرگذار نباشد. به این ترتیب صنعت نفت و گاز همچنان نسبت به اتفاقات مختلفی که در دنیا رخ می دهد، از صنعت نفت عربستان گرفته تا تحولات ونزوئلا حساس باقی خواهد ماند. بر این اساس تحلیلگران با اشاره به چالش هایی که در دهه گذشته بر نفت گذشت، انتظار دارند چالش هایی مشابه در دهه پیش رو برای نفت تکرار گردد و چه بسا اثرگذاری بیشتری هم داشته باشند.

آنچه گذشت

نشریه فوربس در گزارشی که به تازگی منتشر نموده، سال 2019 را در دهه گذشته مثالی نقض در رابطه با واکنش نفت به اتفاقات پیرامونی می داند. حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی اتفاقی است که فوربس با اشاره به آن می نویسد: این حمله باعث ایجاد بزرگ ترین اختلال عرضه از سال 1991 و جنگ نفتکش ها در خلیج فارس شد با این حال فراوانی نفت در بازار مانع از ریزش چشم گیر قیمت ها شد و بازار با کمترین اختلال در راستا خود حرکت کرد.

از دیگر اتفاقاتی که می توان به آن اشاره نمود، اعمال تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا بوده است که در چند سال آخر دهه گذشته رخ داد. این تحریم ها اگرچه امنیت عرضه انرژی دنیا را تحت تاثیر قرار داد با این حال کند شدن رشد تقاضای نفت خام در پی جنگ تجاری آمریکا و چین باعث شد این کاهش عرضه چندان به چشم نیاید. این درحالی است که اگر اثرات مخرب ناشی از جنگ تعرفه ای آمریکا علیه چین وجود نداشت، قطعا جای خالی نفت ایران و ونزوئلا به وضوح احساس می شد.

همچنین در آخرین فرصت باقی مانده از دهه گذشته، ایالات متحده آمریکا تبدیل به صادرنماینده خالص نفتی شد. به گزارش فوربس، آمریکا در سپتامبر گذشته 90 هزار بشکه در روز بیش از آنچه واردات داشته، صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی داشته است. بنابراین این کشور برای نخستین بار از 1949 (که ثبت آمارهای واردات و صادرات آن شروع شده) تبدیل به یک صادرنماینده خالص نفت و فرآورده های نفتی شد. آن طور که اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی نموده است، خالص صادرات نفت و فرآورده های نفتی آمریکا در 2020 به طور میانگین حداقل 800 هزار بشکه در روز خواهد بود. همچنین رشد فراوری نفت این کشور ادامه خواهد داشت و در سال جدید میلادی به 2/ 13 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. رشد فراوری نفت آمریکا در 2019 تا 3/ 12 میلیون بشکه در روز ادامه داشت. آمریکا به لطف افزایش فراوری نفت، با افزایش فراوری گاز نیز همراه بوده و درحال حاضر بعد از قطر، بزرگ ترین صادرنماینده ال ان جی دنیا به شمار می رود.

شروع جنگ تجاری میان آمریکا و چین از حدود 18 ماه قبل به این سو نیز از دیگر اتفاقات مهم بازار نفت در دهه گذشته بود. با شروع جنگ تعرفه ای چشم انداز رشد تقاضای نفت خام تیره شد، درست مانند اتفاقی که در سال 2010 رخ داد. در آن موقع (سال 2009 به عنوان آخرین سال دهه دوم در قرن 21) در پی وقوع رکود بزرگ اقتصادی، فراوری ناخالص دنیای 1/ 5 درصد و در پی آن رشد تقاضای نفت خام نیز 6/ 1 درصد کاهش داشت. به این ترتیب با وقوع دومین رکود اقتصادی در پی جنگ تجاری، چشم انداز تقاضای نفت دو بار در دهه گذشته تحت تاثیر نهاده شد.

آینده نفت در دهه پیش رو

از دیگر اتفاقات مهمی که در دهه گذشته برای نفت رخ داد، توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش فراوری بود. این توافق اواخر 2016 برای پیشگیری از سقوط مداوم قیمت ها حاصل شد و همچنان ادامه دارد. طبق آخرین تصمیمی که اوپک پلاس در این زمینه اتخاذ کرد، توافق کاهش فراوری با شدتی بیشتر (7/ 1 میلیون بشکه در روز در مقایسه با 2/ 1 میلیون بشکه در روز) از ابتدای 2020 تا انتها ماه مارس ادامه خواهد داشت. بنابراین یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در نخستین سال از دهه پیش روی قرن 21 می تواند اثرگذار باشد، تصمیم اوپک پلاس برای آینده توافق کاهش فراوری بعد از مارس است. فوربس این گمانه را مطرح می نماید که فرایند کاهش فراوری به منظور حفظ تعادل بازار احتمالا تا انتها 2020 ادامه پیدا کند.

دومین اتفاقی که می تواند بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد، اجرای قانون سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) از اول ژانویه 2020 است که بر استفاده کشتی ها از سوخت کم سولفور تاکید دارد. این اقدام در راستای کاهش گازهای گلخانه ای است و منجر به تغییر راستا بازار نفت به سمت نفت های شیرین و سبک و افزایش تقاضای این نوع نفت خواهد شد. اما قانون جدید IMO تنها اقدام برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین نیست. در این زمینه می توان به رشد فناوری ها و کاهش هزینه های مربوط به فراوری انرژی های پاک نیز به عنوان رقیبی برای سوخت های فسیلی اشاره نمود. در عین حال، سرعت فراوری خودروهای برقی در دهه پیش رو، قطعا نسبت به دهه گذشته بیشتر خواهد شد. به طور کلی سیاست هایی که در دنیا در جهت داشتن اقتصادهای سبزتر اتخاذ می گردد، می توانند عامل جدیدی باشند که بازارهای نفت را شکل می دهند و در یک دهه آینده روی قیمت های نفت و گاز تاثیر می گذارند. طبق گزارش اس اند پی گلوبال پلاتس، انرژی های جایگزین شامل تجدیدپذیرها و نفوذ بیشتر خودروهای برقی و استفاده از هیدروژن به طور کلی تقاضا برای سوخت های فسیلی را کاهش خواهد داد.

در عین حال، در بسیاری از پیش بینی ها، این موضوع مطرح شده که تقاضا برای نفت در حدود سال 2030 یا در دهه 2030 به پیک خود خواهد رسید. آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش سالانه دورنمای انرژی دنیا پیش بینی نموده که تقاضای دنیای برای نفت در اواسط دهه 2020 به پیک خود خواهد رسید و در دهه 2030 ثابت می ماند. در این میان تقاضا برای نفت برای حمل طولانی بار، کشتیرانی، هواپیمایی و پتروشیمی همچنان رشد خواهد نمود، اما استفاده از آن در خودروهای سواری در اواخر دهه 2020 به دلیل بهبود بهره وری سوخت و تغییر سوخت مورد مصرف به خصوص رواج خودروهای برقی کاهش پیدا می نماید. هزینه های پایین تر باتری بخش مهمی از این داستان هستند. خودروهای برقی در بعضی از بازارهای بزرگ به زودی از نظر هزینه رقابتی خواهند شد و به رقابت جدی با خودروهای بنزینی خواهند پرداخت.

در کنار عوامل یاد شده، نمی توان از عوامل سیاسی، اقتصادی و امنیتی و اثرات آنها بر بازار نفت چشم پوشی کرد. این عوامل می توانند عدم اطمینان ها و نوسانات بازار نفت را در دهه پیش رو تشدید نمایند. تداوم تنش های تجاری ایالات متحده آمریکا و چین، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2020، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین درگیری های منطقه ای در خاورمیانه از جمله عوامل غیرقابل پیش بینی هستند که بر نفت و گاز اثر مستقیم خواهند داشت.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 65565

به "حدس های برای بازار نفت جهانی در دهه جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حدس های برای بازار نفت جهانی در دهه جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید