اعمال عید غدیر (شب و روز عید) در مفاتیح الجنان چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، عید غدیر خم که همان بزرگ ترین جشن عالم فرا رسیده است و مسلمانان به خصوص شیعیان امیرالمؤمنین(ع) خود را برای برگزاری هر چه با شکوه تر آن آمده می نمایند، هجدهم ماه ذی الحجه که یادآور ابلاغ پیغام امامت و ولایت به آحاد جامعه اسلامی است را عیدالله اکبر و عید آل محمد(ص) هم گفته اند که از صندلی بسی بزرگ برخوردار است به گونه ای که اعمالی متفاوت از سایر اعیاد دیگر برای آن توصیه شده است و ما در این مطلب به اعمال عید غدیر خواهیم پرداخت.

اعمال عید غدیر (شب و روز عید) در مفاتیح الجنان چیست؟

اعمال عید غدیر چیست؟

اعمال شب عید غدیر

1. دعای شب عید غدیر

راوی نقل می نماید که در کتاب ابو الحسین [الحسن]زید بن جعفر محمدى در کوفه دیدم که شیخ ابو عبد اللّه حسین بن عبید اللّه غضائرى نسخه اى قدیمى به خط شیخ ابو غالب احمد بن محمد زرارى دعاهایى بدون ذکر سند در آن آمده است. یکى از آن دعاها، دعاى شب غدیر بود، به این صورت:

اللَّهُمَّ إِنَّکَ دَعَوْتَنَا إِلَى سَبِیلِ طَاعَتِکَ وَ طَاعَهِ نَبِیِّکَ وَ وَصِیِّهِ وَ عِتْرَتِهِ دُعَاءً لَهُ نُورٌ وَ ضِیَاءٌ وَ بَهْجَهٌ وَ اسْتِنَارٌ فَدَعَانَا نَبِیُّکَ لِوَصِیِّهِ یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ فَوَفَّقْتَنَا لِلْإِصَابَهِ وَ سَدَّدْتَنَا لِلْإِجَابَهِ لِدُعَائِهِ فَأَنَبْنَا إِلَیْکَ بِالْإِنَابَهِ وَ أَسْلَمْنَا لِنَبِیِّکَ قُلُوبَنَا وَ لِوَصِیِّهِ نُفُوسَنَا وَ لِمَا دَعَوْتَنَا إِلَیْهِ عُقُولَنَا فَتَمَّ لَنَا نُورُکَ یَا هَادِیَ الْمُضِلِّینَ أَخْرِجِ الْبُغْضَ وَ الْمُنْکَرَ وَ الْغُلُوَّ لِأَمِینِکَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ مِنْ وُلْدِهِ مِنْ قُلُوبِنَا وَ نُفُوسِنَا وَ أَلْسِنَتِنَا وَ هُمُومِنَا وَ زِدْنَا مِنْ مُوَالاتِهِ وَ مَحَبَّتِهِ وَ مَوَدَّتِهِ لَهُ وَ الْأَئِمَّهِ مِنْ بَعْدِهِ زِیَادَاتٍ لَا انْقِطَاعَ لَهَا وَ مُدَّهً لَا تَنَاهِیَ لَهَا وَ اجْعَلْنَا نُعَادِی لِوَلِیِّکَ مَنْ نَاصَبَهُ وَ نُوَالِی مَنْ أَحَبَّهُ وَ نَأْمُلُ بِذَلِکَ طَاعَتَکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ اللَّهُمَّ اجْعَلْ عَذَابَکَ وَ سَخَطَکَ عَلَى مَنْ نَاصَبَ وَلِیَّکَ وَ جَاحَدَ [وَ جَحَدَ] إِمَامَتَهُ وَ أَنْکَرَ وَلَایَتَهُ وَ قَدَّمْتَهُ أَیَّامَ فِتْنَتِکَ فِی کُلِّ عَصْرٍ وَ زَمَانٍ وَ أَوَانٍ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ رَسُولِکَ وَ عَلِیٍّ وَلِیِّکَ وَ الْأَئِمَّهِ مِنْ بَعْدِهِ حُجَجِکَ فَأَثْبِتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ وَ مُوَالاهِ أَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادَاهِ أَعْدَائِکَ مَعَ خَیْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ تَجْمَعُهُمَا لِی وَ لِأَهْلِی وَ وُلْدِی وَ إِخْوَانِیَ الْمُؤْمِنِینَ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین

خداوندا، تو ما را به راه اطاعت از خود و اطاعت از پیغامبرت و جانشین و خاندان او فراخواندى، فراخوانى که از روشنایى، پرتو، برافروختگى و روشنگرى برخوردار است، سپس در روز غدیر خم، پیغامبرت ما را به سوى جانشینش فرا خوانده و تو ما را به انتخاب راه درست پیروز گردانیده و در پاسخ مثبت به دعوت او یارى بخشیدى و بدین سان ما با تمام وجود به سوى تو بازگشتیم و دل هاى خود را به پیغامبرت و جان هایمان را به جانشین او و عقل هاى خود را به آنچه ما را بدان فراخواندى، سپردیم و بدین ترتیب، نورت براى ما کامل شد، اى راهنمایی کننده ى گمراهان، بغض، ناخوشایندى و غلوّ نسبت به امانت دارت امیر مؤمنان و امامانى را که از فرزندان او هستند، از دل، جان، زبان و اندیشه ى ما بیرون کن و سرسپردگى، محبت و دوستى ما نسبت به او و امامان بعد از او را چنان افزون کن که هیچ گسست و انتهاى براى آن نباشد و چنان مستدام بدار که هیچ انتهایى براى آن نباشد و ما را چنان بگردان که به واسطه ى ولى ات، با دشمنان او دشمن و با دوستان او دوست باشیم و مقصود ما از این، اطاعت از تو باشد، اى مهربان ترین مهربانان. خداوندا، عذاب و خشم خود را برکسانى قرار ده که با ولىّ تو دشمنى ورزیده و امامت و ولایت او را انکار نمودند، هم او که در روزگار گرفتارى و آزمایش در هر عصر و زمان و لحظه مقدم داشته اى، به راستى که تو بر هر چیز توانایى. خدایا، به حق فرستاده ات حضرت محمد و ولى ات على و امامان بعد از او که حجت هاى تواند، دل هاى ما را بر دینت و دوستى دوستان و دشمنى دشمنانت راسخ بدار و خیر جهان و آخرت را براى من، خانواده، فرزندان و برادران مؤمنم فراهم کن، به راستى که تو بر هر چیز توانایى.

2. نماز مخصوص شب عید غدیر

در برخى کتاب هاى دعا نمازى براى خصوص شب عید غدیر ذکر شده است و روشن است که براساس حدیث، نماز بهترین عملى است که تشریع شده و از ناحیه ى شرع به ما رسیده است و این سخن درباره ى همه ى نمازها جارى است. نحوه ى انجام این نماز که 12 رکعت است و فقط در انتها رکعت دوازدهم سلام گفته شده و بعد از هر 2 رکعت به یک نشستن اکتفا مى گردد، به این صورت که در هر رکعت، سوره ى حمد را 1 بار و سوره ى قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ را 10 بار و آیه الکرسى را 1 بار بخوان و در رکعت دوازدهم، سوره ى حمد را 7 بار و قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ را 7 بار بخوان، آن گاه قنوت بگیر و در حال قنوت این دعا را بخوان:

لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وحده لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ و یمیت و یحیی و هو حی لا یموت عشر مرات بیده الخیر وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ معبودى به جز خدا نیست که یگانه است و شریکى براى او نیست و فرمانروایى و ستایش از آن او است، زنده مى کند و مى میراند و مى میراند و زنده مى کند و او خود زنده اى است که هرگز نمى میرد و خیر و خوبى به دست او است و بر هر چیز توانا است.

سپس رکوع و سجده به جا آور و در حال سجده، 10 بار بگو:

سبحان من أحصى کل شی ء علمه سبحان من لا ینبغی التسبیح إلا له سبحان ذی المن و النعم سبحان ذی الفضل و الطول سبحان ذی العزه و الکرم أسألک بمعاقد العز من عرشک و منتهى الرحمه من کتابک و بالاسم الأعظم و کلماته [کلماتک ] التامه أن تصلی على محمد رسولک و أهل بیته الطیبین الطاهرین و أن تفعل بی کذا و کذا إنک سمیع مجیب

پاک خدایى که دانش او هر چیز را به شماره درآورده است، پاکا خدایى که تسبیح جز بر او شایسته نیست، پاکا داراى بخشش و نعمت ها، پاکا خداى تفضل کننده و بخشنده، پاکا خداى سرفراز و گرامى، به گره گاه هاى سربلندى از عرشت و منتهاى رحمت از کتابت و به عظیم ترین نام و سخنان کاملت از تو خواهانم که بر فرستاده ات حضرت محمد و خاندان پاک و پاکیزه ى او درود فرستى و خواسته ى مرا درباره ى. . . برآورده سازى، به راستى که تو شنوا و اجابت کننده اى.

اعمال عید غدیر

اعمال روز عید غدیر

پس از این دعا باز به سجده رود و صد مرتبه ذکر اَلْحَمْدُلِلّهِ و صد مرتبه ذکر شُکْراًلِلّهِ بگوید و روایت شده که هر کس این عمل را بجا آورد ثواب کسى داشته باشد که در روز عید غدیر نزد حضرت رسول خدا (صَلَّى اللّهِ عَلِیهِ و َاله) حاضر شده باشد و با آن حضرت بر ولایت بیعت نموده باشد. بهتر است این نماز نزدیک ظهر اقامه گردد که پیغامبر اکرم در آن ساعت امیرالمؤ منین علی (علیه السلام) را در غدیر خُمّ به امامت و خلافت براى مردم نصب فرمود و در رکعت اوّل سوره قدر و در رکعت دوم سوره توحید خوانده گردد .

5- در خصوص اعمال عید غدیر آمده است، پس از غسل، نیم ساعت به ظهر مانده دو رکعت اقامه گردد. در هر رکعت حمد یک مرتبه و سوره توحید ده مرتبه و آیه الکرسى ده مرتبه و سوره قدر ده مرتبه خوانده گردد که ارزش این نماز برابر است با صد هزار حجّ و صد هزار عمره است و باعث برآوردن شدن حوائج جهان و آخرت می گردد. بهتر است که بعد از این نماز این دعا را خوانده گردد: رَبَّنا اِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً … الدُّعاء بطوله .

6- خواندن دعای ندبه نیز یکی دیگر از اعمال عید غدیر است.

اعمال عید غدیر

7- خواندن دعایی که سید بن طاووس از شیخ مفید نقل نموده است یکی دیگر از اعمال عید غدیر است:

8- یکی دیگر از اعمال عید غدیر که توصیه شده است: در هنگام دیدار مومنین به عنوان تهنیت جمله ذیل را بگوییم.

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایَهِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَالاْئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ

ستایش خاص خدایى است که قرار داد ما را از تمسک جویان به ولایت امیرمؤ منان و سایر امامان علیهم السلام

و نیز بخواند: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى اَکْرَمَنا بِهذَا الْیَوْمِ وَ جَعَلَنا مِنَ الْمُوفینَ بِعَهْدِهِ اِلَیْنا وَ میثاقِهِ الَّذى واثَقَنا بِهِ مِنْ وِلایَهِ وُلاهِ اَمْرِهِ وَالْقُوّامِ بِقِسْطِهِ وَ لَمْ یَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدینَ وَالْمُکَذِّبینَ بِیَوْمِ الدّینِ .

ستایش خاص خدایى است که گرامى داشت ما را به این روز و قرارمان داد از وفاکنندگان به عهدى که با ما نموده بود و پیمانى که با ما بسته بود از ولایت سرپرستان امر دین او و برپادارندگان عدلش و قرارمان نداد از منکران و تکذیب کنندگان روز جزا

9- یکی دیگر از اعمال عید غدیر، این است که در روز عید صد بار این ذکر گفته گردد: اَلْحَمْدُلِلّهِ الّذى جَعَلَ کَمالَ دینِهِ وَ تَمامَ نِعْمَتِهِ بِوِلایَهِ اَمیرِ الْمُؤ مِنینَ عَلىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ عَلَیْهِ السَّلامُ ؛ ستایش خاص خدایى است که قرار داد کمال دین و تمام شدن نعمتش را به ولایت امیرمؤمنان على بن ابیطالب علیه السلام .

در این روز شریف پوشیدن لباس نیکو و زینت کردن و استفاده کردن از عطر و شادى کردن شیعیان امیرالمؤ منین (علیه السلام) و عفو و بخشش از تقصیرات ایشان و برآوردن حاجات ایشان و صله ارحام و توسعه بر عیال و اطعام مؤمنان و افطار دادن روزه داران و مصافحه با مؤمنین و رفتن به زیارت ایشان و تَبسّم کردن بر رویشان و هدیه فرستادن بر ایشان و شکر الهى به جا آوردن به جهت نعمت عظیم ولایت و بسیار فرستادن صَلَوات و عبادات کردن فضیلت بسیار دارند.

روز عید غدیر روز رفع شدن غم هاى مومنین است. این روز، روزى است که حضرت موسى علیه السلام بر ساحران غلبه کرد و خداوند آتش را بر ابراهیم خلیل (علیه السلام) سَرد و گلستان کرد. و حضرت موسى (علیه السلام) یوشع بن نون را وصىّ خود گردانیده و حضرت عیسى علیه السلام شمعون الصّفا را وصىّ خود قرار داده و حضرت سلیمان (علیه السلام) رعیّت خود را بر اِستِخلافِ اصِفِ بنِ بَرْخِیا اِشهاد کرد.

اعمال عید غدیر

10- یکی دیگر از اعمال عید غدیر، خواندن عقد اخوّت با برادران مؤمن سفارش شده و کیفیّت آن به نحوى که شیخِ در مستدرک وسایل از کتاب زاد الفردوس نقل فرموده چنین است که دست راست خود را بر دست راست برادر مؤمن خود گذاشته و بگوید:

و اخَیْتُکَ فِى اللهِ وَ صافَیْتُکَ فِى اللّهِ وَ صافَحْتُکَ فِى اللّهِ وَ عاهَدْتُ اللّهَ

برادر شدم با تو در راه خدا و دوست با صفایت شدم در راه خدا و مصافحه کردم با تو در راه خدا و عهد کردم با خدا

وَ مَلاَّئِکَتَهُ وَ کُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ اَنْبِی آئَهُ وَالاْئِمَّهَ الْمَعْصُومینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ

و فرشتگانش و کتاب هایش و رسولانش و پیمبرانش و امامان معصومین علیهم السلام

عَلى اَنّى اِنْ کُنْتُ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّهِ وَالشَّفاعَهِ وَ اُذِنَ لى بِاَنْ

بر این که اگر من از اهل بهشت و اهل شفاعت بودم و اجازه ام دادند که

اَدْخُلَ الْجَنَّهَ لا اَدْخُلُها اِلاّ وَ اَنْتَ مَعى

داخل بهشت گردم داخل نشوم جز با تو .

آنگاه برادر مؤمن بگوید: قَبِلْتُ ؛ قبول کردم

پس بگوید: اَسْقَطْتُ عَنْکَ جَمیعَ حُقُوقِ الاُْخُوَّهِ ما خَلاَ الشَّفاعَهَ وَالدُّعاَّءَ وَالزِّیارَهَ

و ساقط کردم از تو تمامى حقوق برادرى را جز شفاعت و دعا و زیارت .

سخن آخر

در تاریخ اسلام دو حادثه بسیار مهمّ و عظیم رخ داده است که از یکی رسالت و از دیگری امامت به وجود آمده است. نخستین حادثه، نزول وحی بود که رسالت پیغامبر گرامی اسلام(ص) را در برداشت و دومین حادثه نیز در هیجدهم ذیحجه سال دهم هجرت در جهت بازگشت پیغامبر گرامی اسلام از مراسم حجه الوداع رخ داد.

در این روز عظیم، رسول گرامی اسلام(ص) به امر الهی در جهت بازگشت از مراسم حج، در محلی به نام غدیر خم حضرت علی علیه السلام، را به عنوان وصی و جانشین بعد از خود به همگان معرفی نمودند. در حقیقت انتصاب حضرت علی(ع) به امامت در واقعه غدیر خم، ادامه رسالت مهم پیغامبر گرامی اسلام بود. بنابراین روز غدیر و انتصاب امیرالمومنین(ع) به امامت به اندازه روز بعثت و رسالت نبی گرامی اسلام(ص) دارای اهمیت می باشد.

حال که با اعمال عید غدیر آشنا شدید، ما نیز این عید عظیم را به شما تبریک گفته و از شما دعوت می کنیم از مطلب پیغام تبریک رسمی عید غدیر نیز دیدن کنید و این عید را با ارسال پیغامک های زیبا به دوستانتان تبریک بگویید.

مهسان بلاگ: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

تور مالزی ارزان قیمت: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

جعبه مهر: جعبه مهر | مجله اجتماعی مهرورزی و مهربانی

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 148188

به "اعمال عید غدیر (شب و روز عید) در مفاتیح الجنان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعمال عید غدیر (شب و روز عید) در مفاتیح الجنان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید